Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Zvláštní cena ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci

Ročník: 2009, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

I v letošním roce byla v rámci soutěže Zlatý erb 2009 udělena Zvláštní cena ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci. Letos se tak stalo již potřetí. Cena je udělována ve dvou kategoriích. První je určená pro města a obce a druhá kategorie oceňuje regiony. Předání cen a vyhlášení výsledků proběhlo tradičně během společenského večera na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě 6. dubna 2009.

Ing. Jiří Vačkář, vrchní ředitel sekce cestovního ruchu a řízení operačních programů MMR
Cenu předal Ing. Jiří Vačkář, vrchní ředitel sekce cestovního ruchu a řízení operačních programů MMR

Cílem soutěže Zlatý erb je podpořit modernizaci místní a regionální veřejné správy prostřednictvím rozvoje informačních služeb, které jsou poskytovány občanům s využitím internetu a dalších elektronických médií, a přispět tak ke zvyšování kvality života obyvatel.

Zvláštní cena ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou prezentaci na webových stránkách při soutěži Zlatý erb byla udělena

  • v kategorii města a obce Mariánským Lázním
  • v kategorii regiony Libereckému kraji.

Ocenění převzali ceny z rukou Ing. Jiřího Vačkáře, vrchního ředitele sekce cestovního ruchu a řízení operačních programů MMR, a výkonného ředitele konference RNDr. Tomáše Renčína.

Kritéria soutěže komplexně hodnotí webové prezentace obcí, měst a regionů zaměřené na podporu cestovního ruchu. V kategorii obcí a měst jde především o představení konkrétního města či obce, v kategorii regionů se klade důraz na prezentaci celého územního celku (kraj, mikroregion, apod.). Základem hodnocení je celkový design a dojem webové prezentace. V těchto bodech je posuzována přehlednost a sladění prezentace, vyváženost témat a přínos pro uživatele. Jako dílčí kritéria do celkového hodnocení vstupují jednotlivé jazykové mutace stránek, zařazení turistických informací do celkové struktury webových stránek, odkazy na další externí weby, popis turistických informací -- geografie, historie, zajímavosti, služeb a produktů pro cestovní ruch a využití dalších nástrojů pro uživatelské zatraktivnění webové prezentace.

Hodnocení provádí porota složená ze zástupců odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj,agentury Czechturism, Centra pro regionální rozvoj ČR a odborníků na cestovní ruch.

Portál města Mariánské lázně

V kategorii měst a obcí oceněné Mariánské lázně jsou známou lázeňskou destinací. K tomu mohou nabídnout i další vyžití. Dostatek informací poskytne webová prezentace města, přehledně utříděná podle jednotlivých témat -- historie, lázeňství, turistika, příroda, atd. Na stránkách najdete rozsáhlou fotogalerii, virtuální prohlídku města, přehled turistických zajímavostí a důležitých kontaktů.

Redakce se obrátila na tajemníka města Mariánské lázně Ing. Miroslava Jašíčka, který zprostředkoval kontakt na webmastera Petra Placka -- ten nám zodpověděl několik otázek týkajících se webové prezentace města.

Co vás vedlo k tomu přihlásit se do soutěže Zlatý erb?
V roce 2007 jsme v oborové soutěži WebTop100 získali 1. místo v kategorii cestovní ruch. Rok 2008 probíhal ve znamení výročí 200 lázeňských sezón a naše internetové stránky prošly úpravami právě k této příležitosti. Do soutěže Zlatý Erb jsme se zapojili již v minulých letech. Doufali jsme, že letos by to mohlo vyjít.
Jaký je zájem o Vaši webovou prezentaci?
Nejvíce je navštěvovaný kalendář akcí. Návštěvníci zde naleznou pravidelně aktualizované informace o pořádaných kulturních, společenských i sportovních událostech, odehrávajících se ve městě i v blízkém okolí. Často jsou navštěvované stránky fotogalerií městských památek, parků, kolonád, pramenů a toho dalšího, co se ve městě dá vyfotit. Návštěvníci stránek oceňují také zajímavé informace k cestovnímu ruchu v Mariánských Lázních, tipy na výlety, lázeňské vycházky, zajímavá místa, tipy na sport v létě i v zimě.
Průměrná návštěvnost celého portálu se pohybuje okolo 1050 návštěv za den.
Webové stránky města Mariánské Lázně jsou postaveny na redakčním systému MagicEd od společnosti iMagic Praha. S touto agenturou spolupracujeme již od roku 2005, kdy portál vznikl. Od počátku usilovně tvoříme jeho image. V současné době se nám podařilo zakotvit na předních pozicí vyhledávačů (Seznam.cz, Google). Zájem o Mariánské Lázně roste, díky tomu roste i zájem o naše stránky. A my věříme, že díky našim stránkám roste také zájem o Mariánské Lázně.
Motivuje Vás vítězství v soutěži k dalšímu rozvoji webového portálu města? Co chystáte?
Určitě. V roce 2009 a 2010 plánujeme úpravu celého portálu www.marianskelazne.cz. Stávající strukturu webu a rozložení informací se chystáme vylepšit. Podle našeho názoru je nyní návštěvník na úvodní stránce zahrnut velkým množstvím informací, v nich ale hledá jen některé. Chceme proto více oddělit turistické prezentace od informací určených místním občanům.
Informace z radnice soustředíme na samostatnou podstránku, ta bude mít nový design. Bude mít také jinou strukturu zobrazovaných údajů, které se týkají běžného provozu města -- informace městského úřadu, např. o veřejných zakázkách, obsah úřední desky, kontakty, životní situace a další.
Informace určené hostům budou tak snáze dostupné. Již nyní je odkazů a prezentací na našich stránkách takové množství, že cítíme povinnost orientaci hostům zjednodušit a usnadnit. Jen namátkou: výlety, pamětihodnosti, slavní návštěvníci, prameny, virtuální prohlídky, zpívající fontána, naučné stezky, wellness, lázeňství, CHKO, bazén, zimní stadion, golfový areál, lyžařský areál, cyklotrasy, mapy, ubytovací služby, restaurace… Chceme webovou prezentaci zpestřit a zeštíhlit, přitom samozřejmě nic nevynechat.
Ocenění zavazuje. Budeme se snažit, aby stránky byly užitečné našim občanům a aby nadále podporovaly lázeňství a cestovní ruch v Mariánských Lázních.

Liberecký kraj -- barevná dovolená

Cenu za Liberecký kraj převzala paní Ing. Iveta Moravcová, vedoucí odboru cestovního ruchu a za Mariánské lázně tajemník města Ing. Jaroslav Jašíček
Cenu za Liberecký kraj převzala paní Ing. Iveta Moravcová, vedoucí odboru cestovního ruchu a za Mariánské lázně tajemník města Ing. Jaroslav Jašíček

Webová prezentace Libereckého kraje, oceněná za nejlepší turistickou prezentaci v kategorii regionů, také nabízí všechny informace na jednom místě. Pro podrobnější představení celého projektu jsme se obrátili na paní Ing. Ivetu Moravcovou, vedoucí odboru cestovního ruchu na Krajském úřadě Libereckého kraje, která nám poskytla detailní popis celého webu.

Portál cestovního ruchu Libereckého kraje je internetovým katalogem atraktivit a služeb v turistických regionech a oblastech Libereckého kraje. Po obsahové stránce mapuje turistické informace na celém území Libereckého kraje včetně částí turistických oblastí, které hranice Libereckého kraje překračují, jako jsou Krkonoše, Český ráj nebo oblast Kokořínska. Zároveň je připravena platforma pro přeshraniční spolupráci v oblastí Euroregionu Trojzemí.

Cílem této internetové prezentace široké škály služeb a produktů v oblasti cestovního ruchu. Důležitým faktorem obsahové části je zajištění periodické aktualizace napříč celým portálem.

Za zmínku stojí, že Liberecký kraj vytváří komplexní koncepci účinného marketingového nástroje cestovního ruchu v Libereckém kraji. Koncem roku 2008 byl dokončen společný datový sklad, který prostřednictvím jednotného publikačního systému propojuje webové stránky turistických regionů a subjektů cestovního ruchu Libereckého kraje. Tím se podařilo udělat významný krok k trvalé a ekonomicky výhodné aktualizaci dat. Díky této aplikaci je vytvořena platforma pro společnou propagaci cestovního ruchu mezi veřejnou správou, sdruženími a podnikatelským sektorem.

Součástí aplikace jsou platformy pro prezentaci turistických produktů, jako jsou karty Benefit, turistické balíčky a další.

Internetová aplikace je zároveň rozcestníkem na další webové stránky. V sekci "Města a obce" je připraveno prostředí pro prezentaci jednotlivých měst a obcí formou abecedního seznamu. Rubrika "Tip na výlet" přináší pravidelně aktualizované tipy na zajímavá místa či kulturní a sportovní akce v kraji a jeho blízkém okolí. "Kulturní kalendář" je on-line modul připravený pro volné zadávání kulturních, společenských a sportovních akcí jednotlivými pořadateli či provozovateli, pracovníky informačních center a dalšími subjekty. Aktualizaci nabídky ubytování, stravování, sportovních, kulturních a jiných zařízení zajišťují 3 pracovníci formou sběru dat v terénu.

V rámci realizace aktivit Integrovaného projektu cestovního ruchu Libereckého kraje, podpořeného z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod, dojde v průběhu letošního léta k dalším inovacím stávajících funkcionalit současného webového portálu cestovního ruchu Libereckého kraje.

Stránky jsou a budou dále obsahově rozvíjeny a to ve všech jazykových mutacích. Chystáme rozšíření sekce videogalerie a centrální fotobanky; dále dojde k posilování intuitivního ovládání tzn. vzájemnému provazování informací(např. související informace na konci každého článku). Dalším vylepšením bude vytvoření modulu pro filtrování dat uložených v datovém skladu podle cílových skupin a podle potřeb uživatelů. Budou také vytvořeny specializované sekce pro osoby s tělesným postižením v tzv. bezbariérovém CSS stylu (prezentace pro lidi se zrakovým postižením). Inovace čekají sekci "Tipy na výlety", kterou rozšíříme o ucelené návody, jak strávit čas v regionu či určité oblasti pro vybrané cílové skupiny. V nově vytvořené sekci PROMO se již nyní zaměřujeme na odbornou veřejnost a zveřejňujeme informace o propagačních aktivitách Libereckého kraje a turistických regionů kraje. V současnosti inovujeme i aplikaci "Kalendář akcí" , která je rozšiřující modulem aplikace Datový sklad turistických informací a je s ním natěsno provázán přes databázi míst konání a databázi firem (organizátorů).

K auditu návštěvnosti portálu Libereckého kraje je využíván nástroj Google Analytics. Průměrnou návštěvnost je 1140 návštěvy/den. Poměr uživatelů je 58 % tuzemských, 42 % uživatelů ze zahraničí (Německo, Polsko, Nizozemí, zámoří a další).

Závěrem

Doufáme, že předcházejí řádky poskytnou inspiraci pro další obce, města a regiony při tvorbě jejich vlastní turistických prezentací. V příštím ročníku soutěže Zlatý erb může být vítězná právě ta Vaše!

Eva Šusteková

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu