Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Rozvoj eGovernmentu z pohledu Svazu měst a obcí ČR

Ročník: 2008, Číslo: 4, Rubrika: Z domova

Jedním z hlavních cílů Svazu měst a obcí ČR je hájit zájmy samospráv, být kvalifikovaným partnerem vlády ČR i Evropských institucí při diskusích o legislativě, koncepcích a financování, ale i napomáhat šíření příkladů dobré praxe z domova i zahraničí.

Svaz a KISMO

Jedním z témat, kterým se Svaz věnuje, je i informační společnost v kontextu modernizace veřejné správy v ČR. Odbornou platformou Svazu k tomuto tématu je Komise informatiky, známá i pod zkratkou KISMO.

Za dlouhá léta své existence se komise věnovala propagaci uplatňování informačních systémů na úřadech měst a obcí, využití internetu, informačním službám na webových stránkách samospráv přístupu k informacím z centrálních úřadů apod. Průběžným "hitem" je i komunikace s ministerstvy, která v minulosti i dnes zásobují především obce s rozšířenou působností nejrůznějšími resortními systémy, často se nerozumějící se systémy obcí či jiných resortů, případně požadavky na nejrůznější evidence a výkaznictví. Dalším tématem jsou i projekty centrálních orgánů nebo krajů s dopadem na města a obce (komunikační infrastruktura, Czech POINT apod.), aktivity napomáhající propagaci příkladů dobré praxe (Zlatý erb, JuniorErb, ISSS, Městský rok informatiky) nebo aktuálně využití finančních prostředků z fondů EU v rámci tzv. Integrovaného operačního programu (IOP) pro období 2007--2013.

eGovernment -- stát a samosprávy

Stejně jako v jiných problematikách, jako jsou např. životní prostředí, sociální péče, doprava, vzdělávání, kultura apod., je i v tématu informační společnost potřeba stále usilovat o porozumění na jedné straně v pohledu státu, často přenášejícího na obce nové povinnosti i bez zajištění potřebných zdrojů, a na straně druhé pohledu měst a obcí, které mají své kompetence a odpovědnost za své fungování a rozvoj jako samosprávy.

Řekne-li se eGovernment, je dobré si ujasnit, co pod tímto pojmem vidíme. Jedna z definic používaných i v EU zní: "Jde o využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě v kombinaci s organizačními změnami a novými dovednostmi za účelem zlepšovat poskytované služby, rozvíjet demokratické procesy a posílit podporu veřejným politikám". Poskytuje dostatečně široký prostor pro stát i samosprávy, zejména, pokud si pod veřejnými politikami představíme i samosprávné kompetence obcí.

Současná vláda přijala strategie zaměřené na řešení hlavních problémů a výzev na úrovni státu -- např. dokument Smart Administration nebo Strategie rozvoje služeb pro informační společnost, který letos připravila Rada vlády pro informační společnost. Zaměřuje se na témata charakterizovatelná komunikací občan -- úřad nebo úřad -- úřad. Ministerstvo vnitra ČR řídí přípravu řady projektů, které by měly naplnit vize těchto strategií, a to i s využitím finančních prostředků EU.

Města a obce, ale i kraje, jakožto územní samosprávy, považují priority státu v řešení problémů na centrální úrovni za důležité, neboť vytvářejí nezbytný rámec pro efektivní administrativu. Nicméně, samosprávy vykonávají řadu dalších činností, u nichž je namístě využití ICT. Usilují proto o širší pohled na danou problematiku a podporu státu při jejím řešení. To by se nemělo obejít bez důkladnější analýzy potřeb samospráv, pojaté v obecnějším kontextu než start projektů v rámci IOP, který je limitován svými pravidly i objemem financí.

Témata pro samosprávy

Města a obce zajišťují různé okruhy činností podle kompetencí daných zákonem. Tam jistě stát pomůže přednostně. Možná se v dohledné době podaří i překonat problémy nekompatibilních resortních systémů nebo několikerých spisových služeb na městech. Co však mohou být zmíněná samosprávná témata z hlediska informatiky?

Jsou to např. ekonomický rozvoj obce, který úzce souvisí s často užívanými pojmy jako konkurenceschopnost a rozvoj lidských zdrojů. Dalšími oblastmi jsou péče o území (vč. tvorby a využití digitálních mapových podkladů a GIS), péče o životní prostředí, kulturní dědictví, stejně jako vzdělávání, sociální péče, dopravní služby, bezpečnost aj. Namístě je uvést i podporu turistického ruchu, zvyšování atraktivity pro investory, budování infrastruktury, pomoc v překonávání bariér při začleňování občanů do informační společnosti (eInclusion) či podporu komunitního života v obci (kultura, sport aj.). Samostatným tématem je podpora otevřenosti a transparentnosti veřejné správy v obci a zapojování občanů do správy věcí veřejných (eDemocracy, eParticipation). Samosprávy řadu z těchto činností zajišťují prostřednictvím vlastních zřizovaných organizací nebo ve spolupráci s privátním sektorem.

Jiným pohledem na problematiku rozvoje informační společnosti z pohledu samospráv může být poněkud technické členění, např.:

  • Infrastruktura -- Broadband všem samosprávám. Inovativní služby (mobilita). Vazba na stát, partnerství s privátním sektorem.
  • Data a aplikace -- Dostupnost registrů. Datové sklady. Elektronické dokumenty. Data o území a GIS. Interoperabilita. Podpora činností úřadu i orgánů samospráv. Externí řešení pro malé obce.
  • Procesy, standardy, metodiky -- Analýzy, standardizace, doporučená modelová řešení. Datová rozhraní. Podpora řízení (modelové strategie, projekty).
  • Uživatel -- Vzdělávání pracovníků veřejné správy i obyvatel. Podpora přístupnosti (eInclusion). Rozvoj transparentnosti a spoluúčasti na rozhodování (eParticipation).
  • Podpůrné činnosti -- Příklady dobré praxe (best practices), poměřování s cílem poučení (benchmarking), soutěže. Rozvoj partnerství (s privátním sektorem, školami aj.). Sledování příkladů ze zahraničí.

Uvedenými náměty se rovněž na začátku roku zabývala Komise pro informatiku Svazu měst a obcí v rámci diskusí s MV ČR ke strategii a k nastartování programu IOP. Podrobnější informace byly prezentovány např. v rámci letošního 11. ročníku konference Internet ve státní správě a jsou dostupné i na stránkách SMO ČR (v rubrice Činnost/Informatika). V současné době byly původní myšlenky na zpracování analýzy potřeb samospráv překryty účelovým průzkumem o tom, jaké projekty do IOP připravují města a obce resp. kraje.

Co říci závěrem?

Zkusme nejen dobře využít mimořádnou příležitost pomoci některým záměrům s podporou evropských peněz, ale i správně v praxi uchopit principy EU o partnerství a subsidiaritě. Mějme na paměti i staré české "dvakrát měř a jednou řež"! Dobrá analýza problému vždy pomůže nasměrovat další kroky. Důsledné a uvážené hodnocení dopadů na samosprávy u nových pravidel i projektů posílí vzájemnou důvěru. Buďme optimisty, věřme, že se podaří ve spolupráci státu i samospráv posunout vpřed témata informační společnosti ke spokojenosti nás všech, především občanů. Úspěšný a efektivní stát je založen na prosperujících obcích a regionech! Možná se za několik let opravdu dostane ČR i její samosprávy do role těch, kteří se nejen inspirují od druhých, ale budou i příkladem pro jiné.

Jaroslav Šolc, Svaz měst a obcí ČR

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu