Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Visegrádská spolupráce v oblasti cestovního ruchu -- European Quartet

Ročník: 2007, Číslo: 2, Rubrika: Z domova

V rámci mezinárodní spolupráce mezi zeměmi Visegrádské čtyřky vznikla v posledních letech celá řada velice zajímavých projektů. O jednom z nich-- platformě European Quartet, která výrazně podporuje rozvoj cestovního ruchu v celém regionu, jsme hovořili s Ing. Martinem Košatkou z agentury CzechTourism, který je hlavním koordinátorem projektu na české straně.

Můžete stručně představit European Quartet?

V podstatě jde o uskupení národních turistických centrál zemí Visegrádské čtyřky -- CzechTourism, Hungarian National Tourist Office, Slovak Tourist Board a Polish Tourist Organisation. Tato platforma se zabývá výhradně cestovním ruchem regionu zemí Visegrádské čtyřky a cílem široké mezinárodní spolupráce je efektivně propagovat země Visegrádu na vybraných zahraničních trzích cestovního ruchu.

Takže jde vlastně především o to, představit země V4 jako atraktivní destinaci...

European Quartet Central Europe Four -- One Melody je oficiální slogan, který reprezentuje myšlenku, že země Visegrádské čtyřky vystupují a prezentují se společně jako jeden celek. Jsou vytipovány konkrétní cílové oblasti, kam směřuje společná propagace. Pro rok 2007 to jsou Japonsko, Čína, USA, asijská část Ruské federace.

Takže je třeba provádět permanentní osvětu...

Během roku realizujeme například "study tours" pro zahraniční novináře či zástupce cestovních kanceláří a agentur, účastníme se na výstavách a veletrzích cestovního ruchu, pořádáme zahraniční workshopy, vytvořili jsme e-learningový produkt o regionu V4 určený pro americké "travel agenty", vydáváme propagační materiály o regionu zemí Visegrádské čtyřky v příslušné mutaci a společně vydáváme statistickou brožuru o odvětví cestovního ruchu. V současné době připravujeme road show, na které bychom chtěli prezentovat naše aktuální projekty ve vybraných amerických městech. A samozřejmě v neposlední řadě spravujeme společnou webovou prezentaci na www.european-quartet.com.

Udržovat a aktualizovat poměrně rozsáhlé webové stránky asi není úplně jednoduché…

Pravdou je, že je za tím poměrně dost práce. Naše pražská centrála je zodpovědná za aktualizaci a doplňování informací týkajících se ČR, ale hektické chvíle někdy nastávají s aktualizacemi různých tématických sekcí a hlavně v případech, kdy je potřeba rychle koordinovat s kolegy z ostatních zemí V4. Nejsou to ale žádné zásadní problémy a občas je to i zábavné.

Jak vlastně vypadá projekt European Quartet z hlediska řízení?

European Quartet vytvářejí národní turistické centrály čtyř zemí. V každé zastoupené centrále je poté odpovědná osoba, která řídí veškeré marketingové aktivity, za něž odpovídá konkrétní země. Většinou se jedná o pracovníky PR či managery zahraničních odborů. Jediná oficiální instituce uskupení zemí Visegrádské čtyřky -- Mezinárodní visegrádský fond -- pak jednotlivé regionální projekty podporuje prostřednictvím svých grantových schémat.

Na jakou cílovou skupinu European Quartet míří?

Cílovým tržním segmentem je široká veřejnost ve vybraných zdrojových destinacích, konkrétně v USA, Japonsku, Číně a v asijské části Ruské federace. Naším záměrem je zviditelnit střední Evropu a implementovat destinaci V4 do rozhodovacího procesu těchto potenciálních turistů. Dalším tržním segmentem jsou američtí "travel agents", tj. zprostředkovatelé na trhu cestovního ruchu, zástupci cestovních kanceláří a cestovních agentur. Významnou skupinou jsou na americkém trhu také tzv. "home-based travel agents", což jsou další prodejci služeb cestovního ruchu, kteří pracují ze svých domovů. Díky našemu e-learningovému programu, připravované road show a workshopům chceme těmto skupinám zpřístupnit veškeré potřebné informace, aby byli schopni efektivně prodávat destinaci V4 svým zákazníkům.

Jak funguje spolupráce se státními orgány?

Nemohu přímo hovořit za kolegy v ostatních zemích V4, ale v případě ČR je spolupráce mezi agenturou CzechTourism a MMR naprosto bezproblémová. Stejně tak funguje spolupráce v ostatních zemích Visegrádu.

Jakým způsobem se projekt European Quartet propaguje?

Základní informační platformou o projektu European Quartet jsou webové stránky www.european-quartet.com v příslušných jazykových mutacích. Postupně doplňujeme a aktualizujeme jednotlivé tematické bloky, prezentujeme výstupy z jednotlivých setkání pracovní skupiny European Quartet, stejně jako plán marketingových aktivit pro příslušný rok a mnoho dalších informací. Za zmínku jistě stojí, že veškeré publikace jsou k dispozici také v elektronické podobě.

Jak vidíte budoucnost?

Další směřování projektu European Quartet bude vždy záviset na jednomyslné shodě všech zúčastněných zemí. Osobně bych byl velmi rád, kdyby se naše vzájemná spolupráce ještě více zintenzivnila a abychom dosáhli požadovaných výsledků. Rád bych rovněž posílil spolupráci s Mezinárodním visegrádským fondem, s European Travel Commission a s dalšími organizacemi cestovního ruchu. Spolupráce je, podle mého názoru, právě tím stimulem, který nás může posunout k ještě lepším výsledkům. Otázkou také je, na které trhy budeme v budoucnu směřovat naše marketingové aktivity -- to samozřejmě ovlivní dosavadní úspěšnost European Quartet i aktuální ekonomická situace v potenciálních zdrojových destinacích. Osobně bych rád zaměřil naši další činnost také na trh cestovního ruchu Latinské Ameriky.

Děkuji za rozhovor.

-pk-

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu