Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Rozvoj cestovního ruchu

Ročník: 2006, Číslo: 3, Rubrika: Rozhovory

Odvětví cestovního ruchu stává stále významnějším oborem z hlediska podílu na hrubém domácím produktu, ale zejména proto, že je impulzem pro zvýšenou aktivitu regionů, měst a obcí. Turizmus totiž může přinést oživení do míst, která prošla strukturálními změnami, může přinést nové pracovní příležitosti a celkový rozvoj.

Je všeobecně známo, že rozvoj cestovního ruchu je úzce spojen s informacemi. S obtížemi můžeme čekat příliv turistů, nebudou-li mít potřebné znalosti o jednotlivých destinacích a jejich nabídce. Rozhodující část návštěvníků dnes hledá prvotní poznatky prostřednictvím Internetu. Také proto Ministerstvo podpořilo soutěž obcí, měst a regionů o nejlepší webové stránky v oblasti cestovního ruchu.

Rozvoj cestovního ruchu však má mnohem širší souvislosti, o kterých hovoříme s vrchním ředitelem sekce cestovního ruchu na Ministerstvu pro místní rozvoj, Mgr. Markem Jahůdkou.

V jakém stavu je nyní zpracování nové Koncepce státní politiky cestovního ruchu?

S přípravou nové Koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2007--2013 začalo naše ministerstvo na počátku loňského roku. Cílem je vytvoření strategického materiálu, který bude účinným nástrojem podpory rozvoje cestovního ruchu v příštím programovacím období EU a bude dostatečně reflektovat význam cestovního ruchu pro národní hospodářství České republiky.

V současné době je dispozici první finální verze a základním mottem je "Česká republika -- jednička v srdci Evropy". Prostřednictvím čtyř základních priorit se Koncepce zaměří zejména na podporu tvorby konkurenceschopných národních a regionálních produktů; podporu budování a zkvalitňování infrastruktury a služeb cestovního ruchu; marketingovou podporu cestovního ruchu a rozvoj lidských zdrojů; podporu budování a vytváření organizační struktury cestovního ruchu.

Předložení Koncepce vládě ČR se předpokládá v září 2006.

V poslední době MMR výrazně preferuje domácí cestovní ruch, bude podpora pokračovat?

V říjnu 2005 jsme proto představili komplexní projekt na podporu domácího cestovního ruchu, jehož hlavním cílem je podpora zaměstnanosti a skutečné nastavení systému, který ve své konečné fázi změní úroveň služeb v cestovním ruchu v ČR. Do budoucna je potřeba domácí cestovní ruch více zatraktivnit

a cílem nové Koncepce státní politiky cestovního ruchu je tedy i další podpora domácího cestovního ruchu.

Již delší dobu se hovoří o vzniku národního informační a rezervačního systému. Kdy tedy může Česká republika očekávat, že začne tento informační systém fungovat?

Koordinace tvorby tohoto systému zatím nepřinesla očekávané výsledky. Doposud byly izolovaně podporovány různé informační systémy například CzechTourism. Tato situace se teď mění v návaznosti na probíhající projekt EU "European Tourism Destinations Portal". Realizace Národního informačního a rezervačního systému cestovního ruchu je proto součástí priorit Koncepce státní politiky. Realizace a provozování takového systému je poměrně finančně nákladné, a proto se počítá se již nyní s využitím prostředků ze strukturálních fondů EU.

Jaký je zájem českých turistů o dovolenou v tuzemsku? A jak MMR ČR finančně tento rozvoj podporuje?

Domácí cestovní ruch se na celkovém cestovním ruchu České republiky podílí téměř 50 % (rok 2005). V některých regionech tento podíl dosahuje přes 80 % (Vysočina; Pardubický kraj). Celkové domácí výdaje našich občanů na cestování v roce 2005 poprvé převýšily útratu za cestování v cizině (v tuzemsku 87 mld. Kč, v cizině 77,8 mld. Kč).

K podpoře domácího cestovního ruchu slouží např. Státní program podpory cestovního ruchu, Společný regionální operační program, Operační program Rozvoj lidských zdrojů a granty. Příkladem podpory domácího cestovního ruchu je i záštita resortu nad veletrhy cestovního ruchu, kdy ministerstvo přispívá jednotlivým krajům na jejich prezentaci.

Abychom se vrátili k elektronice. MMR podpořilo projekt panoramatických kamer. Můžete nám o něm říci více?

Tyto kamery již několik let fungují v zimních střediscích, od letošního roku budou sloužit jako forma propagace také letních turistických destinací -- např. Karlštejna, Litomyšle či Kroměříže. Vysílání probíhá na ČT, satelitní televizi, webu a nově bude i na mobilních telefonech. Provoz panoramatických kamer jednoznačně vede k zvýšení jak domácího, tak příjezdového cestovního ruchu.

Hosté v hromadných ubytovacích zařízeních podle zemí a krajů v roce 2005
Země/Počet příjezdů Německo Spojené království Itálie USA Nizozemsko Polsko Slovensko Francie Španělsko Rusko Rakousko Japonsko
ČR TOP 12 1 606 947 657 110 405 079 303 641 295 856 261 576 260 212 257 683 224 327 185 705 184 235 153 980
Hl. m. Praha 548 086 599 683 326 420 249 900 84 361 83 293 70 460 176 731 205 379 111 957 84 507 126 977
Středočeský 62 264 5 486 7 637 5 540 19 531 12 069 21 308 16 782 1 657 4 930 5 171 2 731
Jihočeský 94 991 8 598 12 732 15 143 37 057 6 373 11 240 23 683 5 354 3 372 30 449 8 643
Plzeňský 84 552 3 562 4 202 2 096 15 167 7 156 7 132 3 782 737 862 3 772 2 522
Karlovarský 246 447 3 099 3 818 7 278 15 396 1 928 7 084 4 830 2 004 42 153 5 603 2 145
Ústecký 102 774 2 510 2 207 1 238 13 077 3 669 7 944 1 707 717 1 637 2 743 770
Liberecký 151 236 2 334 1 988 1 097 30 567 12 840 7 178 2 270 888 2 007 2 184 907
Královéhradecký 177 434 4 363 2 628 2 528 47 776 27 339 12 794 2 448 654 4 589 4 533 269
Pardubický 12 007 2 046 1 807 1 034 4 015 5 656 9 772 1 872 365 1 394 1 889 884
Vysočina 16 629 2 209 2 171 1 812 3 431 3 001 11 061 2 407 563 963 3 040 1 368
Jihomoravský 55 564 14 548 26 674 8 964 14 063 59 458 38 805 13 880 3 808 7 113 24 517 4 896
Olomoucký 23 152 3 062 5 226 2 885 3 756 15 442 14 472 2 620 739 1 517 6 094 894
Zlínský 14 392 2 497 3 257 1 372 4 890 5 487 17 723 2 112 653 958 5 836 394
Moravskoslezský 17 419 3 113 4 312 2 754 2 769 17 865 23 239 2 559 809 2 253 3 897 580

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu