Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Turismus a Internet

Ročník: 2006, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Turismus (cestovní ruch) je souhrnem lidských aktivit, pro které bychom mohli uvést mnoho charakteristik. Z pohledu odvětví je však v současnosti největším na světě a má před sebou velkou budoucnost. Z pohledu tržního je charakteristický velice flexibilní nabídkou i poptávkou a v kontextu dlouhodobě udržitelného rozvoje bývá zjednodušeně považován za "čisté odvětví", přestože má mnoho zásadních dopadů na životní prostředí.

Internet lze považovat za "zrcadlo" cestovního ruchu a je cenným zdrojem informací, neboť své stránky na něm prezentují globální, národní a regionálně působící organizace. Pro všechny uživatele Internetu je velmi významné výrazné zkvalitnění vyhledávacích služeb univerzálních i tematických či národních portálů pro turismus, stejně jako řada primárních zdrojů informací.

Jedním ze základních rysů Internetu ve vztahu k turismu je flexibilita nabídky, ať již se týká komplexnosti či typu nabízeného produktu, způsobu vyhledání a zaplacení produktu nebo způsobu nabídky produktu. Koncový zákazník může vybírat z nabídky standardních package (zájezdů), z databází zahrnujících nabídku cestovních kanceláří i stále populárnějších last minute. Package jsou zahrnuty také do nabídky GDS, přístupných na Internetu přes jejich brány, patřící k nejnavštěvovanějším stránkám s miliony registrovaných návštěvníků (viz např. www.travelocity.com).

E-business se svými rozmanitými formami umístění nabídek jednotlivých poskytovatelů služeb se stal běžným standardem. Zejména mladší generace zákazníků vyhledává levné služby a realizuje platby přes Internet.

Regionálně orientovaná nabídka

Regionálně orientovaná nabídka je pro turismus typická a zahrnuje celosvětové průvodce destinacemi, portály pro makroregiony, národní projekty (zejména stránky centrál cestovního ruchu) často s profilovanou částí regionů a s propojeními na další regionální informace (obce, databáze atraktivit), stránky regionů a mikroregionů, obcí a atraktivit.

Celosvětoví průvodci destinacemi jsou různé kvality a mají rozdílné koncepce. Výborným řešením je doplnění základních informací odkazy na kvalitní místní zdroje a využívání interaktivních map pro vyhledávání.

Posuzování kvality

Kvalitu regionálně orientovaných zdrojů lze posuzovat z několika hledisek, zahrnujících často další dílčí kritéria a navíc vzájemně spolu související (např. design by měl být uzpůsoben rozsahu prezentovaných informací):

  1. Informační obsah -- jeho vhodná struktura a náplň (např. lokalizace prezentovaného místa, dopravní dostupnost, historicko -- společenské vymezení, služby pro návštěvníky, turistické atraktivity), rozčleněná do vhodného počtu úrovní informací, včetně využívání odkazů na externí zdroje.
  2. Design vycházející z kvalitativních zásad včetně dobré dostupnosti webu a mj. spojený s využíváním optimalizovaných fotografií (náhledů) pro vhodnou rychlost načítání, strukturou stránky s důrazem na zobrazení vyhledané informace, vhodným odstupem písma a pozadí stránky, výběrem vhodných barev, jednotností designu stránek a absencí (výrazným omezením) reklamy. Ukázkou dobrého designu, přizpůsobeného charakteru atraktivity jsou stránky Hradu Křivoklát.
  3. Přizpůsobení různým typům uživatelů -- podle národností, podle účelu návštěvy webu, podle tematických zájmů; lze využívat rolí (návštěvník, rezident, novinář.), vhodného tematického členění webu, možnosti nastavení individuálního profilu webu podle preferencí návštěvníka
  4. Propojení s dalšími dostupnými webovými zdroji -- rozsah propojení, výběr kvalitních propojených zdrojů, způsob propojení (v textu, tematickém seřazení zdrojů), spolupráce s tvůrci propojených webů
  5. Vhodná funkce stránek -- vložení mapy stránek, implementace fulltextového vyhledávání
  6. Propojitelnost s dalšími webovými zdroji -- ve vztahu k národnostem (různé URL pro různé jazykové verze) či tématům (různá URL pro různá tématy)
  7. Zaujetí návštěvníka webu pro jednorázovou i opakovanou návštěvu -- změny obsahu stránek (např. sezónní motivy fotografií, databanka akcí, zajímavosti a novinky), videosekvence, 3D prezentace, historizující fotogalerie, možnost zasílání elektronických pohlednic, zpracování prezentace místa/regionu formou mentální mapy apod.
  8. Překonání "statičnosti a neosobnosti" webu, související zejména s oslovením návštěvníka a jeho vtažením do vytváření obsahu webu -- diskusní skupiny, návštěvní knihy, FAQ, možnost vkládání příspěvků do fotogalerie atd.

Zlatý erb

Většina výše uvedených kritérií byla použita při posuzování soutěžních stránek s tematikou turismu v rámci soutěže Zlatý erb v roce 2006. Zvláštní cenu ministra pro místní rozvoj Radko Martínka za nejlepší turistickou prezentaci na webových stránkách získal v roce 2006 Liberecký kraj.

V příštích letech soutěže by bylo vhodné vyhlásit více kategorií soutěže (obce; atraktivity; regiony) a dostatečně předem a v několika médiích zveřejnit kritéria hodnocení, což by přispělo k dalšími zvyšování kvality webových prezentací pro turismus v České republice.

doc. RNDr. Josef Zelenka, CSc., Univerzita Hradec Králové

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu