Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Modernizace veřejné správy v programech politických stran

Ročník: 2006, Číslo: 2, Rubrika: Z domova

Jedním z očekávaných témat, které zazněly na konferenci ISSS byla debata s názvem "Modernizace veřejné správy v programech politických stran. V tomto krátkém výtahu přinášíme zkrácené verze podkladů, připravené do sborníku konference.

ODS -- budování efektivního státu

Základní pilíře budování efektivního státu tvoří efektivní výkon veřejné služby, zavádění informačních a komunikačních technologií a boj s korupcí.

Efektivní výkon veřejné služby

Cílem na tomto úseku je především revize veškerých kompetencí v přenesené státní správě a zrušení nadbytečných a duplicitních působností jednotlivých orgánů. Dále to bude revize veškerých procesních předpisů a provedení procesních a funkčních auditů, které by měly vést k snížení nadbytečné administrativy.

Z ekonomického i funkčního hlediska je důležité ve veřejné správě stanovení finančních limitů státní správy a zabránit zbytečnému bujení administrativy. Cílovým krokem bude implementace principu vlády a úřadů, které jsou otevřené směrem k občanovi. Připravuje se vytvoření podmínek pro "konkurenci" mezi úřady, implementace vyváženého modelu úhrady nákladů na výkon státní správy a profesionalizace úřednického aparátu.

Zavádění ICT

Vyšší efektivity státu chce ODS dosáhnout zaváděním informačních a komunikačních technologií, rozvojem eGovernmentu a sdílením základních registrů. Navrhuje koncepční kroky, jako je zrovnoprávnění listinných dokumentů s dokumenty elektronickými a zřízením zvláštních státem garantovaných elektronických poštovních schránek, jejichž prostřednictvím budou moci občané se státem zabezpečeně komunikovat.

ODS také uvádí konkrétní legislativní kroky, kterými chce uvedené cíle dosáhnout. Stihla již představit speciální zákon o eGovernmentu a propracovala i svůj projekt, jehož prostřednictvím chce občanům z kteréhokoliv místa zpřístupnit data obsažená v jednotlivých registrech a jenž nese pracovní název "CZECH POINT".

Boj s korupcí

Boj s korupcí je jeden z dalších pilířů efektivního státu a je spojen s návrhy na zpřísnění sankcí. ODS ovšem více sází na preventivní opatření a transparentní prostředí, kdy požaduje, aby vše bylo veřejně přístupné a pod veřejnou kontrolou a dokonce navrhuje zavést veřejné připomínkové řízení ke všem právním předpisům.

Transparentntní by mělo být čerpání a nakládání s veřejnými prostředky a rozšíření používaní elektronických nástrojů v zadávacích řízeních. Je nutno odstranit nekontrolovatelný rozsah možností správního uvážení a stanovit transparentní a závazná pravidla pro přípravu a přijímání právních předpisů, kterými jsou zaváděny nové regulace a omezení.

V legislativě by se tyto cíle měly projevit změnou trestního zákona, zákona o střetu zájmů, zákona o veřejných zakázkách, a zákona o veřejné službě. Představen již byl antibyrokratický (Tošovského) zákon.

ČSSD -- informatizovaná demokracie

ČSSD bude ve své politice uplatňovat solidaritu, sociální soudržnost a spravedlnost v rovnováze s motivací, odpovědností a rovností šancí. Cílem politiky ČSSD je vytvoření společnosti, jejíž rozvojový potenciál bude stavět na vytvoření vzdělanostní společnosti.

Současná epocha je charakteristická změnami v technologiích, které ve mění ekonomiku, společnost i způsob života. Soupeření o tuny produktů přešlo do boje o dokonalejší a rychlejší informace. Cílem je pokračovat v zavádění informačních technologií do běžného života občanů, veřejné správy, zdravotnictví a sociálních služeb.

Informatizovaná demokracie

Moderní technologie umožní zlepšit veškeré správní agendy obcí, regionů i státu. Přístup k informacím je předpokladem rozvoje nových forem demokracie zvyšujících spoluúčast každého občana na jejich rozhodování. Informatizovaná demokracie mění nadvládu institucí státu nad občany ve služby pro ně.

Vytvoření propojeného informačního systému veřejné správy a integrované sítě kontaktních míst s veřejnou správou při využití internetu odstraní zbytečnou byrokracii a přiblíží stát i obce občanům.

Prostředkem vedoucím k efektivnějšímu budování integrovaných informačních systémů státu a samosprávy je programové financování a centrální řízení budování informačních systémů veřejné správy.

ČSSD navrhuje
  • rozšiřovat elektronickou komunikaci se státní správou a podporovat koncept e-governmentu,
  • zvýšit dostupnost širokopásmového připojení k internetu,
  • posílit pravomoci a odpovědnost Ministerstva informatiky

Při budování integrovaného informačního systému veřejné správy je třeba důsledně dbát na ochranu osobních dat občanů v informačních systémech a na zabránění jejich zneužití. Provázání informačních systémů veřejné správy přes tzv. sdílené bezpečné referenční rozhraní a využívání společných základních registrů umožní, aby data jednou poskytnutá veřejné správě nebyla jiným úřadem znovu na občanovi vyžadována a zároveň aby byla zajištěna jejich spolehlivá ochrana.

V integrovaném systému veřejné správy by měly platit tři základní zásady:

  1. Občan by měl mít přístup ke všem evidencím, které o něm veřejná správa vede.
  2. Občan by měl mít možnost sám (i prostřednictvím internetu) iniciovat aktualizaci změněných dat, pokud tak státní instituce neučiní sama.
  3. Osobní data uložená v propojených informačních systémech veřejné správy musí být důsledně chráněna před zneužitím. Přístup k datům a jejich propojování musí být umožněn oprávněné osobě jen v takovém rozsahu a účelu, které stanoví právní předpisy.

KDU-ČSL pro modernizaci státní správy

KDU-ČSL vstupuje do voleb v roce 2006 s propracovaným programem v oblasti informačních a komunikačních technologií. Celým programem se vinou dvě priority, které KDU-ČSL bude sledovat.

  1. Přizpůsobit veškeré kroky v této oblasti tak, abychom za pár let zjistili, že se společnost rozdělila na ty, kteří počítač používat umějí a na ty, kteří to neumějí. Tato priorita se odráží v našich sociálních programech i programu pro vzdělávání. Uvědomujeme si, že pochopení systému práce s počítačem je mnohem důležitější než memorování jednotlivých postupů. Jen tento přístup může pomoci tomu, aby občané i úředníci pochopili, že moderní technologie jsou zde proto, aby pomohly, ne proto, aby se jedna nebo druhá skupina musela něco rychle učit.
  2. KDU-ČSL ve svém programu akcentuje používání otevřených formátů a open source softwaru, odkazujeme se tím na materiály Evropské lidové strany i na nejrůznější programy Evropské unie. Nechceme pouze deklarovat tuto podporu, chceme open source sofwaru dát skutečnou šanci, abychom mohli zjistit, zda tyto programy, které využívájí mnohé země, nebudou i výhodu pro naši zem.
E-government

Reforma veřejné správy jde samozřejmě ruku v ruce s e-governmentem. E-Government chápeme jako poskytování rychlejších, přístupnějších a levnějších služeb veřejné správy našim občanům. V době klesající volební účasti a malého zájmu o věci veřejné mohou být ICT nástrojem, která přiblíží veřejnou správu i politiku občanovi.

Hlavní překážku takového přiblížení vidíme v absenci zákona o registrech, který by stanovil, jakým způsobem si státní správa a samospráva budou vyměňovat údaje. Další překážkou je lpění jednotlivých ministerstev na vlastním řešení bez účinné snahy nalézat řešení společná.

Proto chceme pokračovat v cestě, která byla nastoupena vznikem ministerstva informatiky.

Prosazení a posílení těchto principů
  • úřady musí komunikovat s občany, ale především i mezi sebou prostřednictvím internetu. K tomu je třeba dopracovat a přijmout zákon, který by stanovil pravidla pro výměnu dat mezi úřady -- zákon o registrech,
  • zabezpečení dat proti zneužití,
  • informační gramotnost nesmí být na úřadech kvalifikačním předpokladem pouze v oddělení informatiky. Informační gramotnost považujeme za nutný předpoklad k výkonu každého úředníka,
  • bezproblémová výměna dat a informací je možná pouze na bázi otevřených formátů
  • diskuse nad možností elektronického hlasování ve volbách
  • zdokonalování a propagaci efektivnějšího využití portálu veřejné správy jako virtuálního kontaktního místa pro občany

KSČM -- reforma veřejné správy

Reforma veřejné správy se nepovedla. Nové kraje nejsou využitelné pro potřeby statistiky EU ani jednotné z pohledu státní správy. Došlo ke zrušení okresních úřadů, které představovaly nejkvalitnější stupeň veřejné správy.

Vývoj po roce 1990 přinesl živelný nárůst počtu malých obcí a posléze vzniklo 205 obcí s rozšířenou působností. Pro občana se mnohdy zkomplikovala situace.

Východiska

Pro územní členění státu stále platí, že nejmenší jednotkou je katastrální území, v němž jsou průběžně a samostatně číslovány parcely, následují obec, okres a kraj. Zdálo by se přirozené, že jednotlivé složky do sebe budou jednoznačně zapadat. To bohužel neplatí a chybu je nutno napravit a dát tyto vazby do souladu v rámci kraje (nového), okresu (starého) a okrsku (správního obvodu obce s rozšířenou působností).

Zcela výjimečnou roli v této oblasti tvoří báze dat o nemovitostech a úloha Českého úřadu zaměměřičského a katastrálního, který ji vede. Tato role je nezastupitelná. Resort ČÚZK spravuje také souřadnicové systémy, pomocí nichž lze každou nemovitost či předmět na ní umístěný jednoznačně lokalizovat. Je nutno varovat před duplicitním pořizováním digitálních dat a upravit příslušnou legislativu.

Internet -- nová hodnota

Počítač a internet -- to je oboustranná komunikace, která otvírá i pro veřejnou správu nové možnosti. V současnosti existuje mnoho softwarových řešení pro jednotlivé organizace.

Je nutné lokální báze propojit a umožnit, aby ty z nich, které mají být podle zákona veřejné, byly dostupné dálkovým přístupem. Za uložené údaje musí jejich správce ručit, musí je průběžně aktualizovat, zálohovat a chránit před zneužitím.

Je nutné, aby údaje ze všech databází povinně využívaly všechny složky státní správy, aby občan nemusel dokládat nic z toho, co bylo již jednou, po ověření správnosti, uloženo v registrech vedených státem.

Putovat musí informace, nikoliv občan

Trvalým řešením nemůže být poskytování ověřených výpisů na obecních úřadech nebo na poštách. Řešením nemůže být ani dávkové předávání dat z centrálních registrů, protože již druhý den jsou předaná data zastaralá. Řešením bude až sdílení dat, tedy dostupnost aktuálních a živých databází každým z oprávněných subjektů. Protože devadesát procent ověřovaných výpisů ze státních registrů slouží opět pro státní úředníky, nic by nemělo zabránit zavedení tohoto principu do praxe.

Občan by pak své podání učinil vždy jen na jediném místě. A uhradil kolkový poplatek. Vše ostatní musí vyřešit kompetentní úředník.

Základním předpokladem pro navrhované řešení je zavedení vysokorychlostního internetu, aby byl dostupný všude, pro všechny domácnosti, a zdarma.

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu