Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Jednotný informační systém o životním prostředí je užitečný

Ročník: 2005, Číslo: 1, Rubrika: Z domova

Jednotný informační systém o životním prostředí je budován v souladu s kompetenčním zákonem a v současnosti je ve fázi postupného propojování databází. V blízké budoucnosti bychom měli mít možnost z tohoto systému vyčíst všechny informace, které o dané lokalitě, aglomeraci nebo zdroji znečištění má státní správa ochrany životního prostředí k dispozici.

Přístup k databázím prostřednictvím internetu pak napomáhá občanům v uplatnění jejich práva na informace o životním prostředí. Významným uživatelem tohoto systému má být také státní správa a samospráva. Systém umožní rychlé zjišťování potřebných informací a zefektivní jejich rozhodovací procesy. Získané informace budou zaručené, neboť budou procházet kontrolou kvality u zpracovatele dat.

Budoucí možnosti naznačuje mapový server MŽP, kde lze získat již v současnosti velmi cenné informace z řady oblastí, kterými se státní správa a odborné organizace resortu zabývají (geologie, geomorfologie, Natura 2000, chráněná území v ČR, zdroje znečištění a další). Tento mapový server využívá i Ministerstvo informatiky pro publikaci územně vázaných informací na portálu veřejné správy. Mapmaker je nasazen na osmdesáti lokalitách ve státní správě i v samosprávě ČR.

Informační agentura ŽP

Z propojení všech informací o životním prostředí vyplývá potřebnost instituce, která bude garantem správnosti a přesnosti dat -- informační agentury životního prostředí. Měla by být mezičlánkem mezi tvůrci dat (datovými zdroji) na straně jedné a jejich uživateli na straně druhé. Významným aspektem je horizontální působnost informační agentury napříč složkami životního prostředí (ovzduší, voda, půda atp.). Vzniklé rozhraní by se mělo stát jediným a tudíž univerzálně použitelným portálem k informacím o životním prostředí na národní i lokální úrovni.

Počítá se s tím, že přes toto rozhraní, analogicky jako v mnoha evropských zemích, bude Česká republika napojena do evropských struktur (např. do Evropské informační a pozorovací sítě EIONET). Hlavní činnost agentury spočívá v řízení a koordinaci procesů pořizování, předávání, zpracování a poskytování dat, vedoucí k snazší dostupnosti informací a ke zlepšení jejich kvality. Fyzicky mají být v Agentuře k dispozici pouze data agregovaná (předzpracovaná), pro rychlé plnění pravidelných požadavků.

Zřízením informační agentury by se mělo předejít také neefektivnímu a nadbytečnému pořizování dat, které v současné době není koordinováno. Dochází proto k paralelnímu shromažďování stejných dat na různých místech, takže systém se prodražuje a je neefektivní. Informační agentura zajistí přechod na pořizování koordinované a řízené, což je samozřejmě výhodné nejen z ekonomického hlediska.

Nezbytné kroky

Koncept informační agentury vyžaduje, aby bylo uskutečněno několik zásadních kroků. Je třeba:

  • provést analýzu informačních potřeb pro každou z cílových skupin uživatelů (státní správa, samosprávy, školy, knihovny, nevládní organizace) -- tento projekt běží od roku 2001
  • identifikovat a popsat všechny datové zdroje, které jsou v resortu k dispozici -- metainformační systém je vytvářen od roku 2000 v rámci twinningového projektu CENIA,
  • zavést řízené pořizování dat, založené na skutečných informačních potřebách, rovněž součástí projektu CENIA
  • odstranit duplicitní a nadbytečné pořizování dat
  • stávající datové zdroje, databáze a informační systémy propojit pomocí registru metadat (informací o databázích)
  • zřídit v informační agentuře centrální datový sklad, který by shromažďoval agregovaná data ze všech dostupných zdrojů
  • zavést jednotné systémy pro zajištění kvality dat
  • standardizovat datové toky mezi zdroji a datovým skladem.

Vedle standardních publikací bude výstupem agentury také správa elektronického portálu informací o životním prostředí nebo vizualizované informace v prostředí GIS. Interpretace dat umožní hodnocení účinnosti a náročnosti platné legislativy a dalších nástrojů politiky životního prostředí.

Datový koš

Z jednoho "koše" garantovaných dat budou mít všichni zájemci potřebné informace. Odsud budou plněny mezinárodní závazky ČR, které se týkají poskytování informací o životním prostředí a plynou z legislativy Evropské unie. Stejný zdroj bude sloužit k naplňování povinností veřejné správy dle zákona o právu na informace o životním prostředí.

Stejná data budou používána při zpracovávání podkladů pro návrhy legislativních norem, k analýzám trendů a modelování variant dalšího vývoje stavu životního prostředí, k analýzám vztahů mezi stavem životního prostředí a vývojem ekonomiky. K vytvoření Státní politiky životního prostředí by v budoucnosti měla být použita stejná řada agregovaných dat resp. indikátorů, která pak bude použita pro hodnocení, zda stanovené cíle politiky byly dosaženy.

"Datový koš" bude sloužit také vlastní publikační a osvětové činnosti resortu, jako zdroj hodnověrných informací pro tvorbu resortních a sektorových politik a pro environmentální posuzování těchto politik, při vytváření analýz dopadů nových předpisů Evropského společenství na stav životního prostředí a hospodářství v ČR.

Na regionální a lokální úrovni budou shromážděné informace využívány při vytváření územních plánů, hodnocení rozvojových možností regionu nebo při vyhodnocování realizovatelnosti projektů a regionálních koncepcí. Vytvářející se Jednotný informační systém životního prostředí přinesl již významnou úsporu státní správě i samosprávám.

Možnosti systému naznačují i uvedené internetové adresy: http://map.env.cz, http://mis.env.cz, http://indikátory.env.cz

Jan Mertl, Jiří Hradec, Rut Bízková, Český ekologický ústav

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu