Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Podávání daňových přiznání v elektronické podobě se zaručeným el. podpisem

Ročník: 2004, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Je tomu rok, co česká daňová správa umožnila podávat první typy daňových přiznání v elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem. Nechci se již vracet příliš do minulosti, kdy se řešilo, zda a jak je to možné nebo proč to nebude fungovat, ale zaměřím se právě jen na ten uplynulý rok. Měli jsme nějaké zkušenosti z předchozího systému, který umožňoval podávat přiznání elektronicky bez podpisu s tím, že se ještě po odeslání přiznání v elektronické podobě vytiskne jakýsi opis -- nazvali jsme jej "e-tiskopis daňového přiznání", ale použití zaručeného elektronického podpisu znamenal úplné odstranění listinných dokladů.

Daňová přiznání

Nejprve jsme umožnili podávat přiznání k DPH, dani silniční a dani z nemovitostí a dále hlášení o vyplacených nezdaněných částkách fyzickým osobám. Pro všechna tato podání jsme vedle použití zaručeného podpisu umožnili i dosavadní způsob podávání -- bez zaručeného elektronického podpisu, neboť se osvědčil a rozšiřuje okruh uživatelů i na ty, kteří nemají zaručený elektronický podpis.

Žádosti, hlášení, stížnosti

V červnu 2003 jsme rozšířili možnost spolupráce programu na podávání přiznání s produkty třetích stran. Kromě již existující komunikace prostřednictvím XML souboru jsme umožnili přímé odesílání podání ze SW jiných výrobců. Definovali jsme přesné rozhraní, takže může každý subjekt ve svém účetním programu zmáčknutím jednoho tlačítka daňové přiznání vytvořit, podepsat a odeslat přímo na finanční úřad. To je ovšem prostor pro jednotlivé komerční firmy.

V listopadu jsme umožnili podávání obecných podání, tedy různých žádostí, hlášení či stížností v textové podobě. U tohoto typu je to však logicky možné jen se zaručeným elektronickým podpisem.

O přijetí každého podání na centrálním serveru daňové správy je odesílatel okamžitě informován potvrzením, obsahujícím čas přijetí podání a podací číslo. Tato zpráva je elektronicky podepsána tímto serverem. V tomto případě jsme zavedli elektronickou značku, tedy elektronický podpis přijímacího zařízení o něco dříve, než to bude zakotveno v zákonu o elektronickém podpisu. Kromě toho se odesílateli objeví též speciální heslo, které ve spojení s podacím číslem umožňuje ověřit stav zpracování podání. Zda došlo k odeslání podání z centrálního serveru na příslušný finanční úřad a tam zpracování v databázi.

Bezpečnost přenosu

Velká pozornost je věnována bezpečnosti přenášených dat. Byl zvolen model, kdy veškerá práce s daty na daňovém přiznání probíhá pouze na lokálním PC. Po síti jsou údaje předávány až v úplném závěru, po podepsání a pomocí protokolu https. Uživatel má tak po celou dobu plnou kontrolu nad všemi daty, může si je ukládat na svém PC v různém rozpracovaném stavu, zpracovávat více různých daňových přiznání, což je důležité pro daňové poradce.

Program je schopen chodu i v off-line režimu bez připojení k internetu, takže není nutno být po celou dobu práce s přiznáním být připojen. Program nabízí možnosti kontroly správnosti všech údajů a tam, kde je to možné, přímo vypočítává příslušné údaje, takže vyplnění přiznání je jednodušší.

Kvantifikace

Nyní k tomu hlavnímu -- kolik jsme vlastně přiznání přijali. Tabulka s počty za rok 2003 je uvedena. Počet podávaných přiznání dále roste, za necelé první dva měsíce tohoto roku jsme obdrželi výrazně víc než polovinu celkového počtu přiznání za rok 2003. To je rozhodně důvod pro optimismus.

Celkový podíl takto podávaných přiznání je bohužel stále ještě poměrně nízký. U DPH kolem 0,5 % celkového počtu přiznání, u ostatních daní ještě o něco méně.

Důvody je třeba hledat asi někde jinde. Bude to určitě cena za vydání certifikátu. Dokazují to i výsledky z roku 2004, kdy u DPH, která se týká především větších podnikatelů a firem, výrazně převládají podání se zaručeným elektronickým podpisem. U daně silniční je už poměr vyrovnaný a u daně z nemovitostí, kterou platí i občané -- nepodnikatelé, naopak převažují podání bez zaručeného podpisu.

Je třeba připočíst také právní neujasněnost elektronických podání. Nejsou stanovena pravidla pro dlouhodobou archivaci dat a stále existuje určitá nedůvěra řady uživatelů. Doufejme, že se v této oblasti bude situace zlepšovat.

Tabulka s počty elektronických podání
Podání Rok 2003 Rok 2004
Se zaručeným
el. podpisem
Bez zaručeného
el. podpisu
Se zaručeným.
el. podpisem
Bez zaručeného
el. podpisu
Přiznání k DPH 3353 1173 1564 547
dani z nemovitostí 460 325 135 296
dani silniční 14 789 852 835
Hlášení o vypl. částkách 0 71 4 13
Obecné podání 233 - 281 -
Celkem 4060 2958 2836 1691

Stav k 26. 2. 2004

Technické problémy

Nevyhnuly se nám ani technické obtíže. Snad největším problémem je potřebné personální zajištění na straně daňové správy. O vývoj, testování, podporu uživatelů, správu a údržbu tohoto systému, který je provozován v režimu 24/7, se starají pouze dva pracovníci, což je málo.

Určitým problémem je i omezení na prostředí prohlížeče Microsoft Internet Explorer. Je to dáno jak požadavky na ochranu dat, tedy zpracování výhradně na lokálním PC se silným využitím právě prohlížeče, ale též zmíněného personálního stavu. Pro každý další prohlížeč to znamená vytvořit další mutaci celého programového vybavení, důkladně ji otestovat a vyzkoušet. Toto omezení se vztahuje na část programu pro vyplňování přiznání. Přes rozhraní pro třetí strany je možné komunikovat z libovolného operačního systému. Další zpřístupnění i pro jiné prohlížeče se postupně připravuje. Nejprve v části pro podepisování XML souboru a následně i pro celé vyplnění přiznání.

Další rozšíření

Naším cílem rozšířit počty typů podání, které bude možno takto podávat. Nejprve to bude Souhrnná hlášení k DPH, která budou po vstupu ČR do EU podávat všichni plátci DPH, kteří budou poskytovat plnění do jiných zemí EU. Následovat bude přiznání k daním z příjmů právnických i fyzických osob. V delším časovém horizontu bychom rádi zavedli i elektronickou komunikaci opačným směrem, tedy odesílání elektronických zpráv daňovým subjektům.

Ing. Michal Faltýnek, ředitel odboru automatizace daňové soustavy a IT, Ministerstvo financí

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu