Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Portál veřejné správy

Ročník: 2003, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Zákonem o informačních systémech veřejné správy, je stanovena Ministerstvu informatiky povinnost vytvářet a spravovat portál veřejné správy. Cílem projektu Portálu veřejné správy je vytvoření virtuálního úřadu na bázi elektronické veřejné správy, tzv. e-governmentu.

Účelem projektu je poskytovat fyzickým i právnickým osobám dálkový přístup ke kompletním informacím a službám jednotlivých institucí veřejné správy. Zpřístupnit celé veřejné správě její znalosti, fakta a záznamy. Zvýšit efektivitu a autoritu veřejné správy. Posílit důvěru občanů ve veřejnou správu.

Prototyp portálu byl představen na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě 2003 v Hradci Králové. Projekt byl prezentován v jednotném bloku řešitelů a partnerů (zvukový záznam této prezentace naleznete na www.isss.cz).

Nosné úlohy

V první fázi přípravy portálu veřejné správy budou v provozu tyto úlohy:

  1. Adresář státní a veřejné správy; tj. seznam obcí a úřadů státní a veřejné správy v jednotlivých obcích a jejich atributů, který bude dynamicky prolinkován s popisem služeb poskytovaných státními a veřejnými orgány pro danou obec s detailním popisem organizační struktury úřadu, agendy jednotlivých útvarů, jejich pracovní doby, personálního obsazení, spojení atd.
  2. Vyhledávání v databázi legislativních norem a zákonů ČR; databáze bude doplněna komentáři. Vyhledání bude probíhat podle data vydání, tématu, klíčového slova, částky a čísla zákonu nebo vyhlášky. Tato databáze bude průběžně aktualizována v den zveřejnění nového zákona či vyhlášky ve Sbírce zákonů.
  3. Katalog elektronických informačních zdrojů bude tvořen databází odkazů na webové stránky státní a veřejné správy. V úvodní fázi budou tyto odkazy ukládány a aktualizovány jednotlivými subjekty veřejné správy. Cílově je nutné implementovat metainformační systém, který umožní automatizovaně vyhledávat a indexovat dokumenty.
  4. Životní situace občana; databáze bude budovaná na základě Standardu ISVS č. 7/2001 pro zveřejňování vybraných informací o veřejné správě způsobem umožňujícím dálkový přístup. Ten obsahuje popis postupu orgánu veřejné správy při řešení životních situací občana. Za správnost popisu postupu ručí gestor dané životní situace, t.j. příslušný resort. Orgány samosprávy budou poskytovat místně příslušné doplňující informace a popisy životních situací (např. stanovení popisů postupů při úhradě svozu odpadu, poplatků za psy). Vyhledávání na portálu veřejné správy bude prováděno standardně přes Internet; pro občany, kteří nemají přístup na Internet budou služby portálu dostupné prostřednictvím Call Centra. Obsah požadavku bude možno zaslat na WAP, e-mailem, poštou nebo faxem. Otázkou je pouze zpoplatňování těchto služeb.
  5. Ankety a průzkumy veřejného mínění. Portál umožní v souvislosti s přípravou nových zákonů či jejich aktualizací zjišťování názoru občanů na výkon a organizaci státní a veřejné správy.
  6. Rozbor statistických údajů o frekvenci přístupů občanů k jednotlivým funkcím portálu bude umožňovat shromažďování dat o přístupech jednotlivých IP adres na jednotlivé úlohy s identifikací dne a hodiny. Rozborem těchto dat bude zpracována statistika skutečných informačních potřeb občanů, na jejímž základě lze plánovat rozšíření funkcí portálu veřejné správy.

Databáze a další služby

Jednotlivé aplikace budou pracovat nad několika databázemi a budou obsahovat:

  • část aktualizační, která je realizována vzdáleným přístupem s identifikací a autentizací role uživatele
  • část prohlížecí, která používá aktualizovaných dat k zobrazení informace anonymnímu tj. neidentifikovanému uživateli
  • část sledovací, která provádí sledování a logování jak aktualizace pověřeným pracovníkem, tak vyhledávání a uspokojení požadavku anonymního uživatele -- občana. Výstupem z této části jsou statistiky, které poslouží k zjištění oblastí zájmu občanů.

V následujících fázích budou dostupné i další služby, které lze rozdělit na následující tři kategorie:

  • Zveřejnění základních veřejných informací on-line, včetně právních, administrativních, kulturních, ekologických a dopravních informací. Informace budou uživatelům zpřístupněny formou knihovnických, bibliografických, rešeršních a referenčních služeb, poskytováním pravidel, postupů a vzorů.
  • Obousměrná elektronická komunikace občana se státní správou, spočívající ve stahování, vyplňování, odesílání a přijímání dokumentů elektronickou cestou. Tyto služby předpokládají zabezpečení dokumentů elektronickým podpisem.
  • Kompletní transakční část, která bude umožňovat provádět přesně definované operace dokumentárního nebo finančního charakteru.

Z technologického hlediska lze portál veřejné správy rozdělit na dvě základní části: část prezentační (subdodavatelem je společnost IBM) a část transakční (subdodavatelem je společnost Microsoft).

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu