Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Základní informace pro správce ISVS

Ročník: 2003, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Ministerstvo informatiky zpracovalo odpovědi na nejčastější dotazy, které zaznívají k problematice atestací.

Čím se zabývá odbor atestací MI ČR?

Odbor atestací vznikl nově se založením ministerstva informatiky. Jeho úlohou je metodicky zajistit proces atestací informačních systémů veřejné správy (ISVS) a dbát na dodržování povinností plynoucích ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS.

Jaký mají atestace smysl, co je jejím hlavním cílem?

Atestace jsou prostředek k dosažení společného cíle: zefektivnit pořizování vhodných a kvalitních ISVS v rámci rozpočtových možností (uspořené prostředky použít účelně na další projekty). Je kladen velký důraz na vzájemnou komunikaci mezi MI, správci ISVS, atestačními středisky a odbornou veřejností.

Co znamená termín "informační sytém veřejné zprávy" ?

Podle  3, odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb. ve znění pozdějších změn, jsou informační systémy veřejné správy (ISVS) souborem informačních systémů (IS), které slouží pro výkon veřejné správy. Výkonem veřejné správy se všeobecně rozumí spravování určitého úseku života společnosti na základě působnosti (pravomoci), která byla jednotlivým orgánům stanovena zákonem, neboli plnění účelu, pro který byl ten který orgán veřejné správy zřízen.

Kdo atesty vydává?

Atesty jsou vydávány soukromými subjekty -- atestačními středisky na základě pověření, které je jim udělováno MI ČR. Činnost atestačních středisek koordinuje MI ČR. V současné době existuje 9 atestačních středisek, čímž je zaručeno konkurenční prostředí. Seznam atestačních středisek je k dispozici na našem webu Ministerstva informatiky.

Dokdy je nutno atestovat a koho se tato povinnost týká?

Termín 30. 6. 2003 je termínem, do kterého jsou orgány veřejné správy do úrovně obce s pověřeným obecním úřadem povinny mít své informační systémy veřejné správy (ISVS) atestované na shodu se Standardem ISVS 005/01.01 pro náležitosti životního cyklu informačního systému (Věstník Úřadu pro veřejné informační systémy, částka 5/2000) , Standardem ISVS 009/01.01 -- Katalog jednoduchých datových prvků (Věstník ÚVIS, částka 4/2001)  a Standardem ISVS 010/01.02 -- Katalog složených datových prvků (Věstník ÚVIS částka 5/2001).

Povinnost atestace se týká pouze správců ISVS. Termín 30. 6. 2003 pro atestace podle Standardu 005/01.01. vyplývá ze Standardu ISVS 017/01.01 (Věstník ÚVIS částka 2/2002). Výjimku tvoří nově instalované a vyvíjené ISVS krajů a obcí s rozšířenou působností, které jim byly předány okresními úřady. Tyto ISVS musí mít atest do 31. 12. 2003.

Kdo je to správce ISVS?

Jednoduše řečeno, většinou ten subjekt VS, který platí. Přesná definice je k dispozici v zákoně č.365/2000 Sb. -- je to ten subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování informací a za informační systém, zodpovídá. Seznam správců ISVS je k dispozici na našem webu.

Kdo má odklad a dokdy?

Výjimku tvoří nově instalované a vyvíjené ISVS krajů a obcí s rozšířenou působností, které jim byly předány okresními úřady. Tyto ISVS musí mít atest do 31. 12. 2003.

Kolika subjektů se atestace týká ?

Povinnost atestace se týká cca 500 orgánů veřejné správy.

Co je obsahem standardu 005 pro náležitosti životního cyklu informačního systému?

Tento standard upravuje pravidla pro nákup/vývoj ISVS. Pokrývá následující základní oblasti: plánování a organizace procesu, tvorba strategických dokumentů, vlastní nákup/vývoj a implementace, zajištění správy a monitorování chodu ISVS. Jedná se tedy o zajištění kvality vnitřních procesů organizace, zdokumentování těchto procesů a zefektivnění nákupu/vývoje ISVS.

Lze povinnost atestace plně přesunout na dodavatele ISVS?

Plně nelze. Konkrétně standard pro náležitosti životního cyklu stanovuje povinnosti zejména správci ISVS. Vlastní atest produktu (atest dodaný dodavatelem) usnadní výrazně správci uvedení do souladu s tímto standardem, nicméně atest produktu nenahrazuje atest celého procesu. Jak již bylo zmíněno, snahou je zajistit kvalitu vnitřních procesů organizace.

Atestace kladou nároky jak na správce tak na dodavatele. Kladou nároky na zvládnutí organizace celého procesu. Může si správce zajištění atestací zadat tzv. "na klíč" -- např. u poradenské firmy?

Ano, v podstatě může. V tom mu nelze bránit. Je však na jeho posouzení, zda-li je náklad na tuto dodávku "na klíč" opodstatněný. Naší snahou je poskytnout správcům metodickou podporu, tak aby bylo možno celý proces přípravy k atestaci zvládnout pokud možno vlastními silami. Navíc přípravu k atestaci může zvládnout kvalitně pouze osoba, která má hluboké znalosti o fungování toho kterého úřadu.

Kolik bude celý proces atestací stát?

Atestace nejsou samoúčelné, ale musí sloužit jako nástroj k dosažení společných cílů. Tedy tento proces musí být maximálně efektivní a jeho účelem rozhodně není zavádět další byrokratické překážky. Správci budou poptávat službu atestace prostřednictvím elektronického tržiště což přispěje k transparentnosti celého procesu.

Cena souvisí s mírou zodpovědnosti správce a s jeho připraveností k atestaci. Pokud je správce zodpovědný, nakupuje pouze ISVS s atestem nebo si smluvně ošetří, že atest produktu zajistí dodavatel. Tím se náklad přesouvá na stranu výrobce a ten je schopen jej rozložit rovnoměrně mezi svoje zákazníky. Navíc nemalou část ceny produktu tvoří náklady na reklamu a propagaci. Atestovaný produkt má bezesporu konkurenční výhodu a dodavatel může ušetřit a konečnou cenu nenavyšovat.

Nákupem atestovaných produktů však povinnosti správce nekončí. Jak již bylo zmíněno, je potřeba atestovat celý proces.

V případě, že je správce k atestaci připravený, tj. svědomitě dbá svých povinností, pak je samotná atestace cenově nenáročná a vzhledem k celkové ceně ISVS tvoří marginální částku. Navíc správné nastavení procesů přispěje významnou měrou např. k omezení neefektivních nákupů a snížení nákladů na provoz a údržbu systému. Vložené prostředky do atestace mají tedy poměrně rychlou návratnost.

Z čeho plynula dosavadní skepse k dodržování standardů ÚVIS?

Lze se domnívat, že příčinou bylo nepochopení správců, jaké výhody jim může atestace přinést. Také konání ÚVIS nebylo možná v této problematice dostatečně čitelné a srozumitelné.

S nedodržováním povinností stanovených zákonem je spojena pokuta až 1 000 000 Kč. Kdy zahájíte kontrolu, jaké budou sankce?

Kontrolní činnost již u správců probíhá, do 30. 6. 2003 plní především funkci osvěty a doposud nebyla žádná sankce udělena. Nicméně po tomto datu je zde povinnost doložit atest a splnění této povinnosti bude důsledně kontrolováno. V rámci opatření budou nepochybně zohledněny všechny zjištěné skutečnosti, zejména aktivita správců dostát svých povinností, závažnost a následky případných pochybení, i doba jejich trvání. Pokud někteří správci ještě s přípravou k atestaci nezačali, mají nejvyšší čas. Důležité je začít, tedy být aktivní.

Co plánuje MI v oblasti atestací v nejbližší době?

V současné se pracuje na organizaci dalších pracovních jednání mezi správci ISVS, atestačními středisky a zástupci ministerstva, ustanovují se pracovní skupiny, připravuje se odborný seminář zaměřený na problematiku atestací. Naším záměrem je poskytnout povinným subjektům maximum informací, prezentovat jim výhody atestací a aktivně je zapojit do formování nových vizí v této oblasti. V průběhu měsíce června budou probíhat mimo to školení správců ISVS.

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu