Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Transformace informačních technologií

Ročník: 2003, Číslo: 1, Rubrika: Z domova

Ještě není dostatečný časový odstup pro zhodnocení transformace informačních technologií z okresních úřadů na obce a kraje. Přesto se pokusím o určité shrnutí dosud plně neukončeného procesu a dále o sdělení několika zkušeností, které by mohly pracovníkům v oboru ICT ušetřit některé komplikace, které může přinést setrvávání na dosavadních zvykových právech v této oblasti.

Především je nutné poděkovat všem, kteří v krátkém časovém období dokázali s nasazením velkého úsilí problematiku zvládnout. Při prvním úředním dni 6. ledna 2003 sice došlo k několika dílčím výpadkům informačního systému, ale od 8. ledna je systém v celém území plně funkční -- to je tak trochu malý zázrak. Kompetence a majetky okresních úřadů v rámci reformy veřejné správy od 1. ledna roku 2003 přešly ze 73 okresních úřadů nejen na 205 obcí s rozšířenou působností a na 14 krajů, ale také na příslušná pracovitě nového Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, na pozemkové úřady, na archivní správy, orgány hasičského záchranného sboru, na nově utvářené orgány dozoru nad zákonností výkonu správy v území. U datových sad si vyžádal spoluúčast na jejich posuzování také Český statistický úřad.

Proces transformace informačních a komunikačních technologií z okresních úřadů v sobě zahrnuje zejména dělbu samotných ICT (rozdělení HW, SW, dat a komunikačních sítí), jejich kompletní převod smluvní, finanční i majetkový, dále nemalé množství souvisejících organizačních a metodických činností, včetně základního proškolení pracovníků.

Lidé, HW a SW

Otázku delimitace pracovníků informačních a datových center okresních úřadů se do procesu transformace nepodařilo prosadit. To, že informatici jsou většinově bráni jako "pomocný technický personál" (nevydávají rozhodnutí a nejednají ve správním řízení) a prakticky jsou postaveni na roveň třeba řidičům, topičům či uklizečkám, je přinejmenším pochybné.

Obecně je třeba zopakovat, že movité věci z okresních úřadů přecházely na jiné státní orgány a orgány územní samosprávy na základě zákona č. 320/2002 Sb., o změně zákonů. V oblasti ICT se zde jedná o veškerý hardware. Tato část transformace proběhla prakticky bez významnějších problémů. Úroveň informačních technologií na některých okresních úřadech byla pro jejich příjemce nepříjemným překvapením. Začlenit některé počítače, servery a tiskárny do moderních sítí krajů je někdy velmi obtížné.

Programové licence a datové sady dostaly stanovený právní rámec až po upozornění některých přednostů, že připravený mechanismus převodu podle již zmiňovaného zákona 320 není správný. Až při složitých jednáních majetkářů, informatiků, pracovníků finančních útvarů a právníků se ukázalo, že nelze programové licence převést ze zákona bez možnosti projevení předchozího výslovného prokazatelného souhlasu autora.

Právní rámec

Licence k užívání SW či datové sady (například digitální mapy) je majetkové ocenitelné právo (je vedeno v inventurních seznamech s příslušnou cenou) a jeho převod je možný pouze přiměřeně k příslušným ustanovením zákona o majetku České republiky. Ve svých důsledcích lze SW a datové sady "předat" ze státu na orgány územní samosprávy bezúplatně pouze smlouvou o postoupení, kterou schválí Ministerstvo financí (metodický pokyn k problematice programových licencí a datových sad jsme distribuovali do území až 10. prosince).

Pozdní stanovení právního rámce bylo největší slabinou celého procesu transformace ICT okresních úřadů. Na druhé straně vyřešení tohoto gordického uzlu, byť pozdní, je pro budoucnost jedním z největších přínosů pro oblast legálního (a majetkově správného) nakládání s programovými produkty ve veřejné správě.

Pokud je mezi organizacemi veřejné správy předáván SW, tak je to možné jen se souhlasem autora či vykonavatele autorských práv. Předává se zápisem, s odkazem na paragrafy pro věci nebo je darován či zapůjčen obcím příslušnou smlouvou. Tato oblast je velmi sledovaná a je to i jedna z oblastí, kde naše cesta do Evropy velmi složitá.

Otázka autorských práv byla řešitelná velmi snadno. Pokud autor či vykonavatel autorských práv dal souhlas s postoupením SW či datové sady z okresního úřadu, bylo možno jednat o smlouvě nebo při převodu ze státu na stát o zápisu. Jinak nebylo možné programové licence či datové sady převést.

Souhlas s převodem programů a datových sad, které byly vytvořeny jako zaměstnanecká díla pracovníků okresních úřadů, dával přednosta okresního úřadu. Jednoduchost tohoto přístupu však ne vždy všichni správně pochopili a také zde došlo k některým komplikacím. Naopak mnoho firem pro převod programových licencí stanovilo speciální obchodní podmínky (až téměř bezúplatné postoupení), za což jim patří poděkování.

Smlouvy o postoupení

Proces transformace byl připravován již od podzimu roku 2001, gradovat začal až po schválení příslušných zákonů v červnu roku 2002. Již 10. července Ministerstvo vnitra vydalo zásady pro delimitaci informačních technologií a následně metodický pokyn, podle kterého začaly jednat poradní pracovní skupiny přednostů okresních úřadů. Zde se projevil lidský faktor, protože někde bylo věcné dohody dosaženo velmi rychle, jinde byly vztahy složitější. Hlavní problém však způsobilo uvedené čekání na stanovení právního rámce pro SW a datové sady.

Nelze nezmínit otázku transformace komunikačních sítí, jak pro hlasové, tak pro datové služby. Je přirozené, že nové subjekty mají zájem komunikovat na vlastních sítích. Nejzřetelněji se to projevuje u telefonních linek. Úřad chce komunikovat přes jednu telefonní ústřednu i v situaci, když je dislokován ve více budovách. Ani tato část procesu dělení není naší chloubou. Zde se nenaplnila původní očekávání, že do této problematiky významně zasáhne úřad, který budovy okresních úřadů přebírá a předání funkčních sítí a všech slaboproudých rozvodů požaduje.

Smlouvy o postoupení programových licencí a datových sad ze státu na orgány územní samosprávy, které odeslaly okresní úřady na Ministerstvo financí, jsou nyní za aktivní součinnosti našeho odboru vyhodnocovány. Mnohde je třeba doplnit některou z požadovaných příloh. Co nezvládneme sami, řešíme s úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Několik okresních úřadů smlouvy neodeslalo vůbec. To je samozřejmě také řešitelné ve spolupráci s ÚZSVM, proces bude ale složitější, protože takový majetek musí příslušné pracoviště úřadu nejprve do svého majetku vzít a teprve poté jej může postoupit dále.

Dopravně správní evidence

Zcela samostatnou kapitolou je transformace resortních informačních systémů, které byly na okresních úřadech využívány. Zejména se jednalo o resortní systém pro dávky státní sociální podpory, informační systém pro živnostenská oprávnění a informační systém pro správní a dopravně správní evidence. Ministerstvo práce a sociálních věcí má pro řešení problému odklad do 31.3.2004, Ministerstvo průmyslu a obchodu na obce s rozšířenou působností převedlo stávající systém bez nutnosti online propojení jednotlivých úřadů.

Informační systém pro správní a dopravně správní evidence (IISSDE) řeší problematiku evidence obyvatel, občanských průkazů, cestovních dokladů (gesce MV) a také evidenci vozidel, technických průkazů, řidičů a řidičských průkazů (gesce MD). Obě ministerstva se rozhodla problematiku přenosu agend z okresních úřadů na orgány územních samosprávy vyřešit skokovým rozšířením ze 73 pracovišť okresních úřadů na 205 pracovišť v obcích s rozšířenou působností a 13 krajů (Praha již je připojena).

Takový postup vyžadoval posílit stávající sítě. Nakonec nově připojovaných míst bylo v minulém roce jen 134, protože většina okresních měst ponechala pracoviště pro správní a dopravně správní evidence v prostorách bývalých okresních úřadů, kde je síť v provozu. Jen 6 okresních měst měnilo místo výkonu těchto činností, naopak několik obcí požadovalo z naléhavých důvodů připojit k informačnímu systému dvě lokality. Situaci usnadnily ty obce s rozšířenou působností, které neměly připravené prostory a předané kompetence nyní řeší dočasným využitím fungujícího pracoviště na základě veřejnosprávní smlouvy. Všechny zbývající obecní úřady připojíme k IISSDE v tomto roce.

Programové vybavení

Součástí transformace samozřejmě byly také rozsáhlé úpravy programového vybavení IISSDE a migrace dat, protože správní obvody obcí s rozšířenou působností se u cca 150 obcí liší od územního členění podle okresů. Zde je na místě připomenout často opomíjenou skutečnost, že zrušeny byly okresní úřady, okres jako územní jednotka stále existuje.

Okresní města (s výjimkou Teplic) dosud provozují IISSDE na dosluhujících technologiích WYSE, nově připojované obce s rozšířenou působností od Ministerstva vnitra obdržely výpůjčkou technologie, které se objednávaly centrálně (podobným způsobem řeší problematiku záruky za provoz systému i MPSV). Celkem se jednalo o dodávky cca 650 osobních počítačů a cca 400 tiskáren, obcím se tato zařízení předávala v týdnu od 2. do 6. prosince 2002. Zbývající technologie budou dodávány v tomto roce, ale kompletní obměna WYSE bude dokončena až v roce 2004.

Systém po dokončení bude mít na obcích s rozšířenou působností cca 3000 koncových pracovních stanic, které budou pracovat na vyhrazené komunikační infrastruktuře pomocí webových technologií. Půjde mj. o mnohem vyšší úroveň bezpečnosti. Nyní je to celkem cca 2300 pracovních stanic, staré terminály WYSE i nová PC, přičemž PC mají instalován emulační SW PolTel a chovají se nyní pouze jako terminál.

Následně budou koncová zařízení předána do majetku obcí a resort se bude starat zejména o chod centrální aplikace, provoz záložního centra, které se začíná budovat v tomto roce a o bezpečnost dat. Oprávnění uživatelé se budou přihlašovat k registrovanému koncovému zařízení čipovou kartou.

Je před námi ještě velké množství práce, ale již se bude jednat o činnosti, které nebudou provázeny takovou mimořádnou časovou tísní, jakou byl konec minulého roku a snad i prvních 14 dní roku tohoto. Věřím, že to spolu se všemi spolupracujícími subjekty zvládneme.

Ing. Tomáš Holenda, ředitel odboru informatizace veřejné správy, Ministerstvo vnitra

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu