Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Internet do škol

Ročník: 2002, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Před více než třemi měsíci, 18. února 2002, úspěšně odstartoval Projekt III Státní informační politiky ve vzdělávání -- Infrastruktura, známý pod názvem Internet do škol. Ještě v letošním roce tato vládní akce přinese 3620 českým školám nejen zcela nové počítačové vybavení včetně přístupu na Internet, ale také kvalitní prostředí pro rozvoj výuky s využitím moderních technologií -- tzv. Školskou síť. Připojování škol v současné době běží na plné obrátky a realizace projektu se oproti původním plánům zrychlila asi o čtvrt roku.

V tuto chvíli je provozována učebna přibližně v tisícovce škol. Generální dodavatel, sdružení AutoCont On Line a ČESKÝ TELECOM, tím beze zbytku plní smlouvu s ministerstvem školství, které je zatím s průběhem projektu spokojeno. "Kdybychom postupovali podle možností státního rozpočtu a každým rokem uvolňovali školám jen část prostředků, stejného počtu provozovaných počítačů bychom nedosáhli již během září 2002, ale nejdříve o dva a půl roku později," konstatuje vrchní ředitel sekce Státní informační politiky ve vzdělávání ministerstva školství Drahomír Fránek. Podle jeho slov se za tři měsíce, které uplynuly od spuštění projektu, jasně prokázalo, že zvolený způsob financování byl správný. "Pracuje se již na více než polovině škol a zatím jsme zaznamenali jenom několik drobných technických potíží. Provozní financování a celkový způsob realizace je v zahraničí vysoce hodnocen," uvedl Fránek.

Naráží přitom na fakt, že Generální dodavatel je současně investorem akce, jejíž celkové náklady se vyšplhají na 4,43 miliardy korun. Jen v prvním roce tak Generální dodavatel do projektu vloží téměř tři miliardy korun, které by ministerstvo ze státního rozpočtu tak rychle nezískalo. "Navíc se opakovaně během těch několika málo měsíců potvrzuje, že jakékoliv debaty o předraženosti vybavení jsou bezpředmětné. Odborníci potvrzují, že cena počítačů v celkové kvalitě s nabízenými zárukami a s rozsahem softwarového vybavení je velmi nízká," doplňuje Fránek.

Bez větších problémů se zavádění internetu do škol podařilo rozběhnout také z provozního hlediska. "Žádná akce podobného rozsahu se samozřejmě neobejde bez technických a provozních problémů. Mohu však říci, že ačkoli mnohé z nich se zpočátku jevily jako zásadní, podařilo se je uspokojivě odstranit takříkajíc za pochodu," ohlíží se za prvními třemi měsíci Jaromír Horák, výkonný vedoucí projektu SIPVZ na straně Generálního dodavatele.

Účinnou spoluprací se zřizovateli škol i se školskými zařízeními se podle Horáka podařilo získat detailní informace o stavu vybavenosti na jednotlivých školách a připojovat v první etapě projektu takové školy, kde je dosud vybavenost nulová nebo velmi nízká. "Ve 3620 školách, které letos budeme realizovat, je asi 10 tisíc počítačů většinou nízké kvality a téměř chybí připojení k Internetu. Ve zbývajících 1800 školách je počítačů více než 90 tisíc a nějaké připojení k Internetu mají téměř všechny tyto školy. Proto se nám v řádu několika měsíců podaří minimalizovat rozdíl ve vybavenosti škol tím, že přidáme do těch nevybavených skokově více než 26 000 počítačů a serverů. V červnu již budeme jednat s vybavenými školami o způsobu realizace u nich. Ten musí být velice citlivý a současně musí respektovat již vynaložené investice do moderních technologií," dodal Horák.

Tříměsíční běh celé akce přinesl ještě další důležitý poznatek. Ze smlouvy mezi Generálním dodavatelem a ministerstvem školství vyplývá, že plánované školy by měly být připojeny do konce roku 2002. Skutečnost je však daleko povzbudivější. Více než 90 procent z plánovaných 3620 škol bude pravděpodobně připojeno již koncem září letošního roku. "Žáci i učitelé se tak mohou těšit na to, že jejich škola bude vybavena daleko dříve, než se původně předpokládalo. Podařilo se nám toho docílit především díky vyšší pružnosti realizace projektu v jednotlivých školách a v neposlední řadě dobrou koordinací práce Oblastních manažerů s vedením jednotlivých škol a lokálními dodavateli," upřesňuje důvody zrychlení procesu Vlastimil Palata, ředitel společnosti AutoCont On Line.

Zatím bylo vybaveno a k užívání odevzdáno zhruba tisíc škol. Přibližně ve 2600 školách pak odstartoval jednapadesátidenní Životní cyklus, na jehož konci je škola plně vybavena a žáci tak mohou začít užívat nové počítače, dostanou nové e-mailové účty a mohou využít celé řady dalších služeb.

Každá škola by měla pro úspěšnou realizaci zajistit
  1. vybavení počítačové učebny nábytkem
  2. dostatek zásuvek a odpovídajících silových rozvodů
  3. alespoň minimální zabezpečení učebny s počítači
Zřizovatel k realizaci projektu přispívá:
  1. souhlasem s realizací školy
  2. zajištěním souhlasu vlastníka budov s realizací
  3. možným podílem na hrazení NADSTANDARDu (dle požadavku školy nad rámec STANDARDu)

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu