Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Soutěž Zlatý erb 2002

Ročník: 2002, Číslo: 3, Rubrika: Z domova

Čtvrtý ročník soutěže Zlatý erb o nejlepší internetové stránky měst, obcí a regionů byl mimořádný počtem přihlášenách (242 soutěžících: 105 měst, 107 obcí a 30 sdružení a regionů) i množstvím ohlasů. Vedle odborné poroty hlasovalo více než 3000 uživatelů městských, obecních a regionálních stránek.

Výsledky soutěže Zlatý erb 2002 byly publikovány v minulém čísle Veřejné správy online spolu s dalšími soutěžemi. Odborná porota hodnotí nominované weby ve třech kritériích: (a) obsažnost, (b) aktuálnost a (c) přístupnost informací a grafické zpracování.

Ve snaze přiblížit problematiku tvorby a užití internetových stránek jsme oslovili všechny oceněné účastníky a položili jim čtyři otázky:

  1. Jak spolupracuje vedení města/obce/regionu s tvůrci stránek?
  2. Jak přijímají stránky občané?
  3. Jak je zajištěna tvorba stránek?
  4. Kterou část vašich stránek byste označili užitečnou a pozoruhodnou?

Magistrát hlavního města Prahy (1. místo v kategorii města)

  1. Hlavní město Praha poskytuje informace prostřednictvím www serveru od roku 1996. Koncem roku 2000 byla připravena nová koncepce informačního serveru hlavního města Prahy. Zkvalitnění a rozšíření informací pro veřejnost je jednou z priorit uvedenou v základním dokumentu města -- Strategický plán hlavního města Prahy.
    Usnesením rady HMP č. 97 z 16. 1. 2001 byla schválena nová koncepce rozvoje informačního serveru HMP. Koncepčně je web usměrňován orgánem města, redakční radou -- komise rady HMP.
    Stránky se staly součástí běžného života samosprávy i úřadu a jsou takto vnímány. Postupně se čím dál větší podíl jejich obsahu stává jasně definovanou částí práce složek městského úřadu, kde jsou k tomu vymezeny úkoly i kompetence a jsou součástí pracovní náplně složek i jednotlivých zaměstnanců úřadu.
  2. Pokud můžeme usuzovat z reakcí, oceňují občané především rychlost tohoto způsobu získávání informací a komunikace. V průběhu měsíce dubna bylo směrováno na informační server HMP 440 tisíc požadavků, na noviny -- zpravodajství HMP 110 tisíc požadavků.
  3. Základní informace o hlavním městě Praze jsou poskytovány jednotným způsobem. Za formu obsahové náplně a jazykovou správnost odpovídá odbor public relations MHMP, za technologické zpracování a provoz odbor informatiky. Data jsou pořizována a aktualizována dle schválených schémat určenými útvary (odbory Magistrátu hl. m. Prahy, rozpočtové organizace založené hl. m. Prahou a městské části).
    Programové vybavení, data i návrh stránek jsou výsledkem práce zaměstnanců města, základní grafický motiv byl zpracován grafikem. Technickou stránku (provoz, programy) informačního okruhu INTERNET (veřejnost), EXTRANET (městské instituce) a INTRANET (MHMP, ZHMP) zajišťují 4 pracovníci, obsah Zpravodajství města je zabezpečován jediným redaktorem, data pořizují pracovníci města z různých útvarů, pro tuto činnost nebyla vytvořena specializovaná pracoviště. Financování je zajištěno v rámci rozpočtu Prahy.
  4. Mezi velice navštěvované části informačního serveru patří následující kapitoly. Úřední deska slouží jako elektronická vývěska ke zpřístupnění úředních oznámení veřejnosti, stejné informace jsou i na vývěsních tabulích umístěných přímo v budovách Magistrátu HMP. V kapitole dokumenty jsou často vyhledávané informace v oddíle Vyhlášky hl. m. Prahy, a grafická data v oddíle Cenová mapa stavebních pozemků na území Prahy a Územní plán. Potřebuji si vyřídit -- systém obsahuje popis způsobu vyřízení pro žadatele důležitých záležitostí. Aplikace je postupně doplňována o elektronické formuláře. Celý systém je připraven pro využívání elektronického podpisu. Řešení problematiky formulářů vychází z konceptu budování otevřených informačních systémů založených na platformě standardů XML a JAVA. Chci vědět -- mezi informacemi, které hlavní město nabízí svým občanům na svých webových stránkách jsou i zajímavé informace z oblasti dopravy, kultury, zdravotnictví a životního prostředí.

RNDr. Jana Kratinová, ředitelka odboru informatiky

Městský úřad Nové Město na Moravě (2. místo v kategorii města)

  1. Máme dlouhodobou podporu v tvorbě stránek i rozvoji informačních technologií jak ze strany zastupitelstva, rady, tak vedení ve všech volebních obdobích, která zatím byla. Vedení aktivně sleduje dění na stránkách a jeho připomínky k obsahu jsou ve vzájemné diskusi. Pravidelně je také informována Rada města o příspěvcích v diskuzním fóru. Vedení a úředníci zasahují obsahově do stránek pouze doplněním o novinkách v rozvoji města.
  2. Reakce návštěvníků jsou k dispozici v návštěvní knize nebo v diskusním fóru. Reakce také přicházejí přímo mailem, vesměs jsou kladné. Často se setkávám s dotazy, proč nezveřejňujeme informace i z jiných měst. V rámci regionu a menších obcí rád vyhovím, protože vím jak je pro ně obtížné se prezentovat. U velkých měst, která mají svoje stránky předám kontakt na jejich administrátory. Jednou jsem také zaznamenal anonymní telefonát, kde jsem pečlivě a trpělivě vyslechl mnoho výtek a dá se říci i urážek. Po uklidnění telefonujícího jsme si vysvětlili jak se věci mají a navedl jsem jej na stránky jiného města, kterého se jeho anonymní telefonát týkal. I takový může být návštěvník (uživatel) Internetu, který si splete město.
    Snad tato reakce z návštěvní knihy, která mne jako webmastera těší:
    "Móóóc pěkná stránka. Je tu něco, co chybí?
    Teda, není tu něco? Resp. chybí tu vůbec něco?
    Nemůžu tady najít nic!
    Nemůžu tady najít nic, co bych nenašel.
    Nemůžu tady nenajít nic, tedy můžu tady najít všechno.
    To všechno a nic víc co jsem chtěl napsat."
  3. Obsahově se na stránkách www.nmnm.cz a dalších dvaceti jiných webů souvisejících s městem podílí několik osob. Kolegyně na informačním centru vkládají většinu akcí, které se konají. Příjem akcí pro publikování je buďto mailem nebo osobně na IC. Do tohoto systému mohou vstupovat přímo i organizace řízené městem. Informace z městského úřadu publikují samostatně jednotlivé odbory. Vedení úřadu své informace předává sekretariátu nebo přímo oddělení informatiky. Externě spolupracujeme s řadou lidí, kteří navštívili naše stránky a dodali informace, které mají nějakou hodnotu. Namátkou výborná spolupráce je se Státním okresním archivem ve Žďáře nad Sázavou. Průběžně jsou zapracovávány všechny připomínky a náměty k našim stránkám. Děkuji všem, kteří tak činí.
    Samotná tvorba webu je zajišťována jednou osobou -- mnou. Díky publikačnímu systému je aktuálnost zajištěna prostřednictvím více jednotlivců. Spolupracujeme s každým kdo chce nějak pomoci. Bohužel těchto lidí je poskromnu. Za správnost informací odpovídá ten kdo ji do systému vloží, statické stránky prošly oponenturou před jejich zveřejněním. Nemáme žádnou redakční radu a jestli k ní město někdy přistoupí, přenechám správu stránek někomu jinému. Redakční rada by nebyla ani přínosem ani brzdou, ale určitě by se zpomalila aktualizace publikovaných informací. Stránky jako takové jsou financovány v rámci provozu metropolitní sítě HejkalNet, která je sítí neziskových a organizací zřízených městem. Náklady na výrobu stránek nejsou nulové, ale jsou součástí mého platu. Tvorba nebo zásadní změna stránek je povětšinou zajišťována mimo pracovní dobu, aktualizace jsou prováděny průběžně. O to víc si vážím dvojnásobného úspěchu v soutěži Zlatý erb 2002, až teď s odstupem času. Že se dá prorazit bez redakční rady a týmu programátorů. Chce to jen chtít, moc chtít.
  4. Návštěvníka nikam nechci konkrétně směřovat, jelikož návštěvník je individualita, která si musí sama najít to co ji zajímá. Internetové prezentace jsou v tomto fantastické, že nepředhazují návštěvníkovi nalinkovaný obsah jako jiná media (televize, noviny). Zde se musí návštěvník aktivně podílet na získání informací. A já jako programátor se snažím sestavit web tak, abych mu to zjednodušil. Mnoho věcí, které bych chtěl, aby naše stránky ještě uměly nebo poskytovaly je pořád v šuplíku. V dohledné době přijdou stránky www.nmnm.cz tradičně s něčím novým.

Exkluzivně pro Obec & finance z Nového Města na Moravě ten co nehnul ani prstem,
Zbyněk Grepl, informatik

Statutární město Kladno (3. místo v kategorii města)

  1. Oficiální internetové stránky města Kladna se začaly vytvářet v prvé polovině roku 1998. Vedení Statutárního města Kladna jejich rozvoj vždy podporovalo a bylo přístupno i realizaci nových a někdy i netradičních projektů pro jejich umístění na webové stránky. Příkladem zájmu vedení je maximální podpora při tvorbě speciální a vysoce odborné části stránek "Kvalita ovzduší a další složky životního prostředí", která online informuje, mimo jiné, o úrovni znečištění na území města Kladna. Zaměstnanci magistrátu využívají údajů ze stránek jak pro vnitřní práci, tak i pro vnější prezentaci Města.
  2. Statutární město Kladno zaznamenalo mnoho příznivých ohlasů na rozsah a kvalitu informací na webových stránkách Města. Jejich prostřednictvím byla, mimo jiné, přijata žádost bývalého kladenského rodáka, žijícího ve středoamerické Kostarice, o informace, týkající se znaku města Kladna. Na město se rovněž obrátil panamský občan o zaslání propagačních materiálů Kladna a okolí pro přípravu návštěvy Kladna a jeho regionu. Stránky jsou intenzivně využívány občany, místními médii, dalšími webovými webmastery atd. Jejich návštěvnost dosáhla v současnosti úrovně téměř 100 tisíc vstupů.
  3. Oficiální internetové stránky města Kladna vytváří Organizační odbor Magistrátu města Kladna, zásadním způsobem se jim, ovšem společně s dalšími pracovními povinnostmi, věnují dva zaměstnanci, přičemž textová náplň statických stránek byla připravena jedním člověkem, pouze čtyři vysoce odborné tématické celky byly zpracovány ve spolupráci s příslušnými útvary magistrátu. Dynamické informace prostřednictvím redakčního systému vismo jsou zadávány ze dvou pracovišť magistrátu. Fotodokumentaci pořizuje další zaměstnanec Města. Mapy a grafy jsou řešeny formou zadání příslušné odborné firmě. Technická podpora je ke všeobecné spokojenosti zajišťována externí firmou. Tvorba stránek je financována z rozpočtu města. Redakční rada nebyla ustavena, za kvalitu a obsahovou správnost informací zodpovídá vedoucí Organizačního odboru (mimo informací zveřejňovaných městskou policií). V případě nejasnosti je záležitost konzultována s příslušným členem vedení města.
  4. Největšímu ohlasu veřejnosti se, podle našeho názoru, těší pohled internetové kamery do medvědária v zahradě kladenského zámku a krátké filmové sekvence z jejich života. Kdo se chce přesvědčit o skutečnosti, že termín tzv. černé Kladno je již minulostí, může otevřít již zmíněnou stránku s informacemi o kvalitě ovzduší ve městě.

Ing. Zdeněk Slepička, vedoucí Organizačního odboru
Ilona Binhacková, Organizační odbor

Obec Pozlovice (1. místo v kategorii obce)

  1. Obec provoz stránek financuje a dodává potřebné materiály vždy v co možná nejkratším termínu. Starosta obce a jeho zástupce se průběžně zajímají o jejich chod. Zveřejněné informace mají samozřejmě možnost číst a také kontrolovat zastupitelé obce, zatím této možnosti, dá se říct, nevyužívají.
  2. Občané, kteří mají přístup k internetu stránky přijímají hlavně jako prostor k vyjádření vlastního názoru v diskusích. Žáci a studenti čerpají informace o obci, které potřebují do svých školních prací. Sledujeme pouze počet prohlédnutých stránek. Ten se pohybuje denně kolem pěti set.
  3. Tvorba stránek je zajištěna vlastním redakčním systémem, který obsluhuje webmaster, v jeho nepřítomnosti sekretářka starosty. Stránky financuje obec, nepočítáme-li práci webmastera, jedná se o cca 3 tisíce korun ročně. Redakční radu nemáme. A kontrola? Snažíme se zveřejňovat informace potřebné a objektivní, které schvalování nepotřebují. U odbornějších záležitostí je necháváme kontrolovat stavebnímu technikovi, účetní apod.
  4. Nevím, která část je nejužitečnější. Pro cizí návštěvníky to je pravděpodobně sekce o možnostech rekreace a lázeňského pobytu v naší obci, pro naše občany spíše fotogalerie, informační servis a diskusní skupiny, ale také usnesení z jednání zastupitelstva obce, vyhlášky apod. Na webu Pozlovic je toho mnoho, každý má možnost si jej celý "projít" a najít si to, co se mu zamlouvá nejvíce. Surfaře z celé republiky bychom chtěli pozvat k návštěvě sekce Rekreace a turistika a především k návštěvě naší obce.

Jiří Mikulec, webmaster

Obec Pohoří (2. místo v kategorii obce)

  1. Na spolupráci s obecním úřadem si nemohu stěžovat. Pokud informace nepodléhají nějakému stupni utajení, vždy se k nim dostanu. Pan starosta se mi snaží vždy vyjít vstříc. Jediné, co mě mrzí je, že informace ze života obce si musím stále shánět sám. Znám webmastery, kterým lidé nosí letáky a informace o konaných akcích a on to jenom vkládá do počítače a exportuje na web. Snad to tu bude taky takhle jednou fungovat.
  2. Občanům obce se stránky velmi líbí. Když stránky začínaly, byli v naší obci připojeni k Internetu dva lidé. Nyní už má připojení necelá polovina obyvatel a pokud jsou mé informační zdroje pravdivé, přistupuje na naše stránky každý z nich průměrně jednou za 10 dní. Toto číslo je dle mého názoru velmi slušné na tak malou obec a krátkou historii webu. Návštěvnost je přibližně 40 lidí za týden, což mne těší.
  3. Tvorba stránek a jejich aktualizace je zajišťována mnou -- tedy pouze jedním člověkem -- webmasterem a kronikářem v jedné osobě. Otázku financování jsme vyřešili pomocí smlouvy o provedení práce. Já si počítám hodiny, které nad výrobou a aktualizací stránek strávím a ty potom předám Obecnímu úřadu, který mi vyplatí peníze. Redakční radu nemáme a doufám, že ani mít nebudeme. Redakční rada v rozměrech malých obcí snad ani nemá smysl. Správnost zveřejněných informací provádím já sám -- zveřejňuji pouze to, co mi dá k dispozici Obecní úřad.
  4. V poslední době má největší ohlas program letních zábav v našem přírodním areálu (právě začala sezóna). Nejvíce navštěvovaná stránka je dle statistik stránka "Aktuálně z obce", kde občan najde vždy nejaktuálnější informace z obce. Druhou nejnavštěvovanější stránkou je fotogalerie s více než sto fotografiemi. Za zmínku také stojí Digitální kronika Pohoří oceněná v soutěži Zlatý erb 2001 zvláštní cenou odborné poroty. A kam bych čtenáře na stránkách pozval? Začněte na úvodní stránce a skončete pokud možno po přečtení všech 115 stránek na našem webu.

Jan Jurásek, webmaster

Obec Sázava (3. místo v kategorii obce)

  1. Na tvorbě stránek obce Sázava pracuje zejména starosta, který vytváří podklady a obsahovou část se svým synem, který funguje jako webmaster, a který má na starosti technickou stránku věci. Vzhledem k tomu se dá spolupráce charakterizovat jako velmi dobrá.
  2. Stránky jsou přijímány velice kladně. Zaznamenali jsme, mimo jiné, několik velmi pochvalných e-mailu, zejména od rodáků, kteří již v obci delší dobu nežijí.
  3. Starosta se na tvorbě stránek podílí z titulu své funkce a webmasterovi obecní zastupitelstvo schválilo jednorázovou odměnu za dobré umístění ve Zlatém Erbu. Jinak webmaster pracuje bez nároku na finanční odměnu. Informace ke zveřejnění schvaluje starosta, například u zápisu z jednání zastupitelstva pak Obecní zastupitelstvo svým oficiálním zápisem z jednání. Jinak je obsahová stránka věci plně v rukou starosty. Správnost zveřejněných informaci zpětně kontroluje opět starosta.
  4. Podle našich interních počítadel jsou na našich stránkách nejnavštěvovanější informace dané zákonem 106/1999, nejstarší kapitoly historie obce a naše fotoseriály. Jako výjimečnou bych hodnotil zejména již zmiňovanou sekci "Historie", ve které se nám vcelku podrobně podařilo posbírat data o obci již od roku 1256. Čtenáře stránek bych pozval do sekce "Fotoseriály", kde jsou vždy několika fotografiemi dokumentovány nejvýznamnější události rozkvětu obce.

Martin Khol, webmaster

Informační server ŠumavaNet.CZ (1. místo v kategorii regiony)

  1. Spolupráce s vedením měst a obcí i úřady funguje dobře, v některých případech velmi dobře. A to i u malých obcí. Velmi čtená jsou např. hlášení obecního rozhlasu, která aktivní starostové zveřejňují na Internetu.
  2. Server www.sumavanet.cz je tvořen pro občany -- pro obyvatele měst a obcí regionu i pro turisty a návštěvníky. Na stránkách nalezneme živé diskusní fórum, ve kterém se probírají aktuální problémy regionu a Šumavy a také Šumavský klub, který má v současnosti přes 380 členů. Stránky navštíví v průměru denně přes 1250 (unikátních) návštěvníků denně, měsíčně uživatelé ze serveru stáhnou přes 300 000 stránek a přes devět gigabajtů dat.
  3. Jádro serveru spravuje stálý tým pracovníků firmy. Obsah serveru významným způsobem doplňuje velká řada externích spolupracovníků, regionálních patriotů, novinářů apod. Úřady a instituce své dokumenty a aktuality zveřejňují přímo a jednoduše na Internet pomocí námi vyvinutého redakčního systému HPDynaWeb. Kulturní a informační střediska přímo zapisují pořádané akce do přehledu akcí v regionu.
  4. Čtenáře mohou zaujmout aktuální zprávy z regionu, denní aktuality z turistických center (včetně webkamer), informace z úřadů, institucí, škol, přehledy ubytování. Užitečný je velký přehled kulturních a sportovních akcí v regionu a např. i fotbalový server, nejrychlejší zpravodajství z fotbalu v regionu.

Mgr. Pavel Hladký, manager Informačního serveru

Kraj Vysočina (2. místo v kategorii regiony)

  1. O podpoře vedení kraje svědčí např. to, že většina dokumentů vznikajících v úřadu je umisťována na web, a odtud je také čerpána ostatními pracovníky, ale i volenými zástupci. Řada dokumentů se tedy neposílá el. poštou, ale je volně ke stažení. Existuje poměrně dobrá zpětná vazba od veřejnosti, zastupitelů i zaměstnanců kraje v míře využívání těchto online zdrojů.
  2. Průměrná návštěvnost stránek kraje byla v posledních měsících 8000 návštěv měsíčně s rostoucí tendencí. Reakce veřejnosti zaznamenáváme prostřednictvím kontaktních formulářů a el. podatelny. Pozitivní reakce máme na některé aplikace jako např. akce v kraji, evidence nepotřebného majetku nebo veřejné zakázky.
  3. Stránky kraje vznikaly především na základě spolupráce odboru informatiky a externí firmy. V průběhu května 2002 došlo k zásadní organizační změně, kdy sekretariát hejtmana ponese zodpovědnost za obsahovou a grafickou stránku webu a odbor informatiky za technickou. Vzhledem k problematickému vymezení stránek není jednoduché vyčíslit roční náklady.
  4. Za rozhodně zajímavé považuji podkladové materiály pro jednání volených orgánů. Zastupitel, občan i novinář se volně mohou seznámit ještě před jednáním se všemi projednávanými problémy i s důvody vedoucími ke konkrétním návrhům. Vedle obsáhlého archivu dokumentů bych také doporučil aplikace tiskové zprávy, monitoring tisku a akce v kraji Vysočina.

Ing. František Dohnal, hejtman kraje Vysočina
Ing. Petr Pavlinec, ved. odboru informatiky

Sdružení obcí Orlicko (3. místo v kategorii regiony)

  1. To je různé. Jsou obce, jejichž zástupci se o web živě zajímají, žádají aktualizaci a rozvoj stránek obce. Stejně tak jsou zástupci, kteří projevují pouze velmi povrchní zájem. Máme zde obec, která si zajistila překlady do všechny nejrozšířenějších jazyků. Nebo obce, které poctivě informují o připravovaných kulturních a společenských akcích a pravidelně aktualizují svou úřední desku.
  2. Neustále se zvyšující návštěvnost dokládá zájem o web. Lidé si už zvykli využívat Orlicko.cz jako zdroj aktuálních informací. V zimní sezóně, kdy poskytujeme informace o sněhových podmínkách, dosahuje denní návštěvnost dvojnásobku běžných hodnot. Hojně je využíván přehled akcí pořádaných v regionu. Největší úspěch jsme zaznamenali s povodňovým zpravodajstvím. V době hrozící povodně, kdy se šířily různé poplašné fámy, fungovalo neustále aktualizované zpravodajství Orlicka.cz jako oficiální zdroj informací. Dokonce docházelo k případům, kdy na základě informací z Orlicka.cz byli lidé z ohrožených oblastí uvolňováni ze zaměstnání. V té době dosáhla průměrná návštěvnost rekordních hodnot v celé historii webu.
  3. Celý web vytváří jeden pracovník při zaměstnání. Pracovnice infocentra potom vkládá krátkodobé informace o pořádaných kulturních, sportovních a společenských akcích. Úřední desku si aktualizují obce samy na základě přístupových práv. Průběžně se snažíme oslovovat nadšence, kteří by dodávali informace. Jediným zdrojem je rozpočet Sdružení obcí Orlicko. Tento je naplňován jednak z členských příspěvků od obcí a jednak ze získaných grantů. Konkrétně na vytváření internetové prezentace se nám podařilo jednou získat grant z České centrály cestovního ruchu a několikrát z Programu obnovy venkova. Protože jsme příhraniční region, zkoušíme získat podporu z programu Phare CBC, což se vloni nepodařilo, ale letos to zkusíme znovu. V současnosti řešíme otázku alespoň částečné komercionalizace našeho webu. Redakční rada není. Dojde-li ke sporu, má obec, jíž se sporná informace týká, právo veta.
  4. Sněhové a povodňové zpravodajství bylo již zmíněno. Hojně využívané jsou i aktuality z regionu. Zde si každý návštěvník webu může vložit zdarma jakoukoli nekomerční aktualitu, která se alespoň trochu váže k regionu. Tato služba není, z důvodu možného zneužití, v prostředí Internetu zcela běžná. Nám se však osvědčila a je veřejností využívána. Úspěšná je i databanka ubytování. Díky tomu, že je pro poskytovatele ubytování zcela zdarma, máme pro návštěvníky stránek k dispozici nejrozsáhlejší databanku ubytování v Orlických horách. Vybrat si tak může opravdu každý zájemce. Navíc neutichající zájem ze strany poskytovatelů ubytování dokazuje úspěšnost služby.

Zdeněk Vanický, webmaster

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu