Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Budeme volit elektronicky?

Ročník: 2002, Číslo: 3, Rubrika: Zajímavosti

Moderní informační a komunikační technologie (ICT) se nevyhýbají veřejné správě, ani orgánům a institucím vykonávajícím správu věcí veřejných. Velká Británie představila pilotní projekty z oblasti E-Governmentu, které se zabývají poskytováním elektronických služeb občanům.

Další oblastí je elektronická podpora demokracie (E-Democracy), která řeší dvě hlavní oblasti -- elektronický podíl občanů na rozhodování (E-Participation) a elektronické volby (E-Voting). Důvody pro podporu využití moderních ICT nejsou jen ekonomické, ale jsou zaměřeny na rozšíření podílu veřejnosti na rozhodovacích procesech veřejné správy. Pro elektronizaci veřejné správy je v Anglii určeno 350 miliónů liber pro roky 2000 až 2005, kdy se očekává 100% naplnění cílů s předstihem zpracovaných všemi městy.

Elektronické volby

Samostatnou oblastí jsou elektronické volby. První volby tímto způsobem proběhly zkušebně do městských zastupitelstev v období od 26. dubna do 2. května letošního roku. Standardní všeobecné elektronické volby jsou plánovány po roce 2006. Cílem je zvýšit účast mladých voličů ve volbách.

Předpokladem elektronické podpory voleb jsou

  • registr voličů s přímým přístupem, s příslušným zabezpečením a autentizací
  • různé prostředky voleb
  • možnosti přímé volby z domova nebo ze zaměstnání
  • volby poštou
  • volby telefonem
  • volby ve volebních místnostech s možností elektronické volby
  • všechny hlasy zpracovávané elektronicky nebo automaticky

Dosažení cíle programu elektronických voleb (E-Voting) předpokládá realizaci celé řady projektů obsahujících

  • vývoj a instalaci elektronického registru voličů na lokální úrovni s celostátním přístupem
  • výzkum zaměřený na identifikaci a zkoušení problémů technických, legislativních, sociálně kulturních a návrh jejich řešení
  • zohlednit výstupy z výzkumů a navrhnout akční plán pro dosažení cílů umožňujících elektronické volby.
  • rozšířit pilotní projekty komunálních voleb a vyzkoušet technologie ve větším měřítku.

Pilotní projekty

Pilotní projekty proběhly ve 30 volebních okrscích. V Liverpoolu a Sheffieldu bylo zapojeno celkem 5 volebních okrsků. Na obou domovských stránkách jsou informace o nových postupech při komunálních volbách. Tyto odkazy obsahují nejen postupy, otázky a odpovědi a vlastní nástroje pro volbu, ale také funkci demo, která simuluje postup bez registrace.

Identifikace byla řešena přes PIN pro jednotlivé voliče a omezené edice identifikačních karet (500 smartcards). Pro volby byly určeny klasické volební místnosti, kde vedle urny byly umístěny informační kiosky s funkcí voleb. Kiosky byly umístěny i v nákupních centrech. Seznam rozmístění kiosků byl zveřejněn webových stránkách obou měst.

Další možností byl korespondenční způsob voleb s možností stáhnutí volebního formuláře z Internetu. Možná byla i přímá volba po registraci z Internetu. Poslední možností byly volby pomocí textových zpráv z mobilních telefonů (SMS). Všechny způsoby přepokládaly registraci voliče. Dalším dosud nepoužitým způsobem je využití digitální televize pro účast ve volbách.

Nadšené ohlasy

Ve zhodnocení výsledků pilotních projektů se objevují nadšená slova chvály. Třetina všech platných hlasů ve volbách byla provedena elektronicky. V Sheffieldu volilo 4231 voličů elektronicky (z cca 13 000 odevzdaných hlasů), v Liverpoolu to bylo 2697 voličů (z celkového počtu 6657 hlasů). Ve všech volebních okrscích se zvýšila účast voličů v komunálních volbách (ve srovnání s výsledky roku 2000). Podrobné výsledky jsou k dispozici na domovských stránkách uvedených měst: www.voteliverpool.com, www.votescheffield.com.

Překvapivý byl velký podíl voličů, kteří odevzdali svůj hlas elektronicky a celková zvýšená účast voličů předčila očekávání. Jedná se o novinku, ale je patrné, že uvedený způsob má své místo vedle klasických voleb. Oceňována je i skutečnost, že šlo vůbec o "první elektronické volby". Při porovnání technologií je zajímavé, že vedou přístupy přes Internet, na druhém místě pevný telefon a na posledním místě použití SMS.

Přípravy v Evropě

Podle informací z ostatních zemí se touto problematikou zabývají všechny země Evropského společenství a připravují technické, legislativní a společensko-kulturní předpoklady takové významné změny volebních postupů.

Informace o postupech v oblasti E-Governmentu jsou jak z Francie, tak ze severských států. Elektronickou podporu voleb připravila Malta, která využívá síť mobilních telefonů a SMS technologie. Ve svých materiálech uvádí, že problematika eGovernmentu je jen z 20 % technický problém. V ostatních oblastech je třeba řešit 80 % problematiky. Dle sdělení kolegů z Nizozemí je i tam hlavní prioritou příprava elektronické podpory voleb. Ve Spolkové republice Německo byly zpracovány postupy E-voting a některé postupy byly ověřeny na pilotních projektech virtuálních parlamentů a zastupitelstev.

Příprava v ČR

Z pohledu řešení této problematiky v ČR je vhodné zdůraznit, že většina měst a obcí zvládla velké objemy práce s přípravou voleb pomocí intenzivního využití ICT. Zpracování volebních výsledků je již zabezpečeno elektronicky a zbývá vyřešit "jen" podporu práce volebních komisí v jednotlivých volebních okrscích. Přínos přímé elektronické volby výše uvedenými způsoby by ještě více snížil pracnost řádných voleb.

Pokud uvážíme vyřešený problém centrální evidence voličů (v centrální evidenci obyvatel), realizace je možná jen podporou vybavenosti volebních míst a posílení ICT pro podporu voleb elektronickými způsoby. Následné jsou legislativní a společenské problémy změny tradičních postupů. Je třeba zdůraznit, že nelze omezit klasickou formu voleb. Využití moderních metod však podpoří zvýšení účasti veřejnosti na rozhodování na všech úrovních veřejné správy a zamezí poklesu volební účasti voličů. To změní priority a podpoří nutnost využívat uvedených postupů.

Jaroslav Svoboda

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu