Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Komise pro informační systémy měst a obcí

Ročník: 2002, Číslo: 1, Rubrika: Z domova

Komise pro informační systém měst a obcí (ISMO) je jednou z 18 komisi Svazu měst a obcí ČR (SMO). Cílem činnosti komise je prosazovat informační technologie a služby do života samospráv (například internetizaci měst a obcí, napojování škol a knihoven na Internet, využívání údajů základních registrů, služeb informačních systémů veřejné správy, referenčního rozhraní aj).

Komise dále usiluje o podporu informačních služeb k otevřené komunikaci radnic s občany a podnikateli. V neposlední řadě se komise snaží zapojovat do mezinárodních aktivit (mezinárodního společenství informační společnosti), což znamená účast v projektech, přebírání a předávání zkušeností, vytváření jazykových mutací webových prezentací obcí.

Jaká je praxe

Předseda komise RNDr. Tomáš Renčín zastupuje Svaz v Radě vlády pro státní informační politiku, komise má své aktivní zástupce také v Odborných pracovních skupinách (OPS) této rady. Pro řešení specifických problematik byla v loňském roce zřízena i OPS měst a obcí.

Pro komunikaci s podnikatelskou sférou a v souladu s principy Public Private Partnership zahájila komise ISMO spolupráci s dodavateli software pro oblast veřejné správy. Cílem je využít odborných znalostí a hlavně zkušeností privátního sektoru pro lepší a komplexnější formování připomínek k nejrůznějším návrhům zákonů, vyhlášek, nařízení a prováděcích pokynů k nim.

Důležitou součástí práce komise je provoz vlastního informačního systém na internetu (www.munet.cz), na němž lze v současné době najít informace o práci komise, ale také dokumenty pro metodickou podporu rozvoje informačních ssytémů měst a obcí. Pro podporu veřejné komunikace na něm komise provozuje veřejnou internetovou konferenci o denních problémech "ismo-l" i s možností retrospektivního přístupu přes archiv.

Komise se také podílí na přípravě soutěže Zlatý erb -- soutěže o nejlepší internetové stránky měst a obcí, a to prezentací samosprávy na Internetu. Tato soutěž již tradičně podněcuje zlepšování kvality webů měst a obcí.

Při pravidelných zasedáních projednává komise především legislativu vztahující se k informačním a komunikačním technologiím (zákon o ochraně osobních údajů, zákon o základních registrech atd. Diskutuje se také problematika multilicenčních smluv pro města a obce, přístup k datům v rámci ISVS včetně cenové dostupnosti, problematika e-podatelen, standardizace datových prvků, problematika atestací programového vybavení a v neposlední řadě pak i zahraniční aktivity komise.

Zahraniční aktivity

Komise se zapojila do projektu "Posílení aktivní účasti sdružení místních a regionálních samospráv střední a východní Evropy v procesu rozšiřování EU" -- EAP, a to v oblasti Informační společnost. V rámci tohoto projektu vypracovala poziční dokument o stavu a cílech rozvoje informační společnosti v ČR. Svými aktivitami v evropských organizacích Telecities, Elanet a Global Cities Dialogue vytvořila předpoklady pro zapojení českých měst a obcí do evropských projektů a vytvořila podmínky pro přijetí českých zástupců do Steering committee těchto organizací.

Významným počinem na mezinárodním poli byla aktivní spoluúčast a podpis Zakopanské deklarace ustanovující spolupráci mezi samosprávami kandidátských zemí v oblasti rozvoje informační společnosti v souladu s akčním plánem iniciativy e-Europe+.

Zeptali jsme se dr. Renčína jaké postavení mají informační systémy měst a obcí v procesu informatizace veřejné správy.

V současné etapě reformy veřejné správy považujeme za důležité prosazovat princip otevřených informačních systémů na radnicích. Jde o možnost vytvářet na jednotlivých typech obcí vlastní informační systémy, které by využívali společné datové základny a umožňovali tak efektivní správu systému s důrazem na vytváření podmínek pro kvalitní řízení úřadu jako celku. Úřad by měl mít možnost samostatně rozvíjet svůj většinou již delší dobu budovaný IS nebo si vybrat či doplnit svůj systém z široké škály atestovaných softwarů. Není přece efektivní, když jednotlivé agendy spravované a řízené centrálně mají svou vlastní a navzájem nepropojenou komunikační infrastrukturu, neexistuje jasně definované sdílené datové rozhraní a systémy vzájemně nekomunikují. Hodně se hovoří o tom, aby pokud možno po úřadu neobíhal občan, ale jeho data, ale praxe je stále trochu jiná. Při jednáních s resorty se postupně snažíme najít a vytvořit postupy, které nás k tomuto ideálu alespoň trochu přiblíží. Rádi bychom proto prosazovali také princip "jednobodového připojení radnic k internetu" tak, aby se maximálně využívali vložené investice do komunikační infrastruktury.

Jaký je Váš názor na povinnost obce zřídit elektronickou podatelnu?

Nařízení vlády, které toto obcím ukládá, jde určitě v této oblasti správným směrem a i my se snažíme v této věci angažovat a vytvářet podmínky pro jeho praktickou realizaci. Je však podle našeho názoru třeba rozlišovat mezi možnostmi a využitelností e-podatelen na jednotlivých typech obcí. Z 6250 obcí v České republice má přibližně 2600 obcí méně než 300 obyvatel a dalších 2800 má méně než 1500 obyvatel. Řada těchto obcí je velmi dobře vybavena potřebnou technikou i odborným zázemím, ale mnohde tomu také tak není. Vždyť takový menší obecní úřad má třeba jen jednu účetní a jednoho uvolněného starostu a možná i tajemníka a na těch ještě menších jsou úřední hodiny třeba je jednou dvě hodiny v týdnu. O informatikovi tu samozřejmě nemůže být vůbec řeč.

Podle nás by prvním krokem mělo být nadefinování především životních situací s nimiž se může úřad určitého typu ve vztahu s občany setkávat. Z nich je pak třeba stanovit ty, které lze prostřednictvím podatelny plně elektronicky vyřizovat a u kterých je možno díky informačním technologiím poskytnout občanovi zřetelné a jednoznačné výhody (urychlení vyřízení, zjednodušení postupu vyřízení atd.). Proto také navrhujeme aby se postupovalo spíše po etapách a v prvním kroku platilo toto nařízení pro obce II. a III. typu s rozšířenou působností. To neznamená, že by ostatní obce neměly e-podatelny zřizovat, ale bylo by to na jejich lidských, technických i finančních možnostech a schopnostech. Je také naší snahou, aby jich bylo co nejvíce. Myslím, že k tomu aby se na úřady zavedl telefon, fax či aby si pořídily kopírku nebylo třeba také žádných nařízení.

-eVí-

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu