Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Co to je projekt eVA?

Ročník: 2002, Číslo: 1, Rubrika: Zajímavosti

Elektronická vlídná administrativa (eVA) je pilotní projekt, který bude od února 2002 probíhat a zkoušet v několika vybraných českých městech a obcích (města Slaný, Poděbrady, Beroun, obce Smečno, Klobuky, Zvoleněves, Mořina, Městec Králové, Pátek). U zrodu projektu stál poslanec Vlastimil Tlustý, který přišel s nápadem na zřízení informačního kiosku pro občany.

Pilotní projekt má vyzkoušet provoz a otestovat zájem občanů o tuto formu komunikace s radnicí. Systém má umožnit občanům co nejjednodušší vyřízení jejich záležitostí (osobních věcí) pomocí samoobslužných stánků (kiosků), tedy bez toho, že by museli opakovaně osobně úřad navštívit.

Co vše si budou moci lidé v kiosku vyřídit? Například záležitosti, týkající se živnostenského podnikání (ohlášení živnosti, oznámení nové adresy provozovny, přerušení živnosti), nejrůznější žádosti (o pronájem či prodej pozemku, o zvláštní využívání veřejného prostranství, o stavební povolení a kolaudační řízení), ale také podávání stížností.

Základem je jednoduchost

"Celkem je to asi dvanáct činností, které jsme vytipovali. Je však možné, že v průběhu roku se tato množina záležitostí změní," uvedl vedoucí realizačního oddělení odboru informatizace veřejné správy MV ČR ing. Václav Kučírek, který projekt koordinuje. Projekt bude monitorován po dobu jednoho roku, pak se výsledky vyhodnotí a rozhodne se, zdali dojde k rozšíření této metody do dalších měst a obcí. Bude záležet i na finančních prostředcích státu a obce, které budou k dispozici.

Obsluha kiosku má být velmi jednoduchá. Zabudovaný manuál online, který aplikace obsahuje, nabídne občanovi -- uživateli přesný návod, jak postupovat při vyřizování konkrétní záležitosti včetně základních informací typu: na jaký odbor se obrátit, jaké formuláře jsou potřeba ap.

Pokud si uživatel například nebude vůbec vědět rady, na obrazovce najde telefonní číslo na asistentku, která bude pro tyto případy zabezpečovat poradenský servis. Další možností, která se zvažuje, je nabídka vyplňovat formuláře i hlasově. Nespornou výhodou bude jednoduchý postup, velká písmena, nepříliš složité operace -- kroky, možnost vyplnit žádost přímo na obrazovce nebo v počítači. V případě, že občan raději vyplní formulář na papíře, může ho přinést a na místě oskenovat.

Uvažuje se, že kiosek by poskytoval informace dvojího druhu. Jednak pro vyřizování žádostí občana, jednak může částečně sloužit i jako úřední deska, tedy k zprostředkování informací úřadu. Rozhodně zde však lidé nenajdou informace, k nimž na internetu má přístup každý uživatel.

Internetová technologie

Pilotní projekt se začal se připravovat už vloni na jaře, v září pak proběhlo výběrové řízení na dodavatele aplikace. Vítězem se stala česká firma (GT group, a. s.). Do konce ledna budou ve spolupráci s Českým Telecomem nainstalovány kiosky ve všech vybraných obcích, v únoru by pak mělo být hotovo programové vybavení. Následně se počítá se spuštěním zkušebního provozu.

Řešení je založeno na internetových technologiích. Aplikace bude instalovaná na webovém serveru, ke kterému bude přístup jednak z kiosků, jednak z jakéhokoliv počítače připojeného k Internetu. Systémově jde o zajištěný přenosový protokol (jištění, aby nedošlo během přenosu ke ztrátě). Vzhledem k tomu, že není dosud dořešeno používání elektronického podpisu, každý občan dostane přidělen svůj kód, jímž se bude do systému přihlašovat.

"Autentizace člověka bude sloužit i k tomu, aby měl přístup do svých soukromých složek. Samozřejmě to nenahrazuje elektronický podpis dokumentu. Kód bude na ochranu jeho údajů, nikoliv místo podpisu," tvrdí ing. Kučírek. Občan tedy nebude muset jet na úřad několikrát, ale bude mu stačit jen jedna návštěva, při které dokument podepíše ručně. Měl by tak ušetřit čas a peníze za cestovné.

Finanční náročnost

Přivedení telefonní linky a instalace zabezpečení, tedy vybudování jednoho kiosku přijde podle odhadu MV ČR na 300 až 500 tis. Kč. Pokud má obec již v místě vybudováno připojení, náklady budou o to nižší.

Velkou část nákladů tvoří vývoj aplikace a pořízení internetového serveru s připojením. V rámci serveru je implementována databáze (Oracle), což však představuje jednorázové náklady vynaložené v rámci kolektivního projektu. K tomuto základu lze připojit až deset kiosků.

Jak se budou financovat další případné projekty zatím není dořešeno, ale dá se předpokládat, že obec by do instalace musela také vložit peníze. Výhodou je, že aplikace již je vyvinutá a databáze pořízena, čili náklady by se týkaly pouze připojení a stavební konstrukce pro kiosek. Jako kiosek však může posloužit stávající veřejně přístupné internetové místo, například ve školách, ve veřejné knihovně či v rámci obecního úřadu.

Závěrem

Efektivnost projektu bude závislá na jeho využívání, návštěvnosti (počet uživatelů v poměru k obyvatelům obce) a zejména na počtu vyřízených záležitostí, a tím i na spokojenosti občanů.

eVí

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu