Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Zlepšování komunikace veřejné správy s občany

Ročník: 2001, Číslo: 1, Rubrika: Z domova

Vládou schválené dokumenty "Státní informační politika" a "Koncepce budování informačních systémů veřejné správy" kladou důraz na rozvoj informačních systémů veřejné správy s cílem přispět pomocí racionálního a účinného využívání informačních a komunikačních technologií a dalších moderních nástrojů a metod ke zvýšení efektivity a autority veřejné správy a k posílení důvěry občanů ve veřejnou správu.

V "Akčním plánu realizace Státní informační politiky", schváleném vládou ČR v květnu 2000, je ministerstvo práce a sociálních věcí nositelem následujících dvou projektů. Projekt "Kontaktní místa veřejné správy" (dále KMVS) má za cíl soustředit vybrané funkce úřadů veřejné správy do jednoho místa v určeném území a indikátory cílového stavu má být vybudování sítě kontaktních míst veřejné správy s odpovídajícím vybavením informačními a komunikačními technologiemi a funkční vazbou na základní registry veřejné správy, přičemž všechny informační, přijímací a aktualizační funkce vůči občanům jsou soustředěny na tomto společném místě.

Druhý projekt "Elektronické identifikátory ve veřejné správě" má za cíl vytvořit datové, právní, standardizační a organizační předpoklady pro vydávání elektronických identifikátorů obyvatelům a orgánům v návaznosti na přijatý zákon o elektronickém podpisu. Indikátory cílového stavu jsou vytvoření certifikační autority veřejné správy, připravenost základních registrů veřejné správy jako datových zdrojů pro vydávání elektronických identifikátorů, vybavenost informačních kiosků na KMVS pro využití elektronických identifikátorů, zajištění bezpečného přístupu ke službám veřejné správy prostřednictvím Internetu a konečně úprava vybraných aplikačních programových systémů (sociální služby, sociální a zdravotní pojištění, …) pro využití elektronických identifikátorů.

Ministerstvo práce a sociálních věcí se stalo nositelem uvedených dvou projektů Akčního plánu zejména vzhledem k dosažené úrovni informačního systému státní sociální podpory (dále IS SSP), který vytváří již v současné době řadu předpokladů pro úspěšnou aplikaci elektronických postupů a vzhledem ke zkušenostem z realizovaného pilotního projektu využívání čipových karet v sociální a zdravotní oblasti v Litoměřicích. O IS SSP budou zástupci ministerstva podrobně informovat na mezinárodní konferenci ISSS 2001.

Resort ministerstva práce a sociálních věcí má již v současné době instalováno větší množství informačních kiosků v podstatě pro dva druhy aplikací. Informační kiosky úřadů práce jsou provozovány cca ve 130 lokalitách a zpřístupňují informace o volných pracovních místech, o vybraných firmách a seznam úřadů práce, včetně jejich dislokovaných pracovišť. Je možné i spouštění externích programů, které si úřad práce nadefinuje v konfiguračním souboru.

Pokud se týká informačních kiosků instalovaných v rámci IS SSP, jejich počet přesáhl v současné době 50. Na těchto informačních kioscích jsou v současné době k dispozici informace o dávkách státní sociální podpory (vlastně přiblížení či vysvětlení příslušných zákonů), informace ke způsobu výpočtu dávek, včetně životního minima, dále je umožněn přístup k aktuálním údajům z centrálních databází MPSV, resp. okresních databází SSP, které jsou vedeny o klientech. Software umožňuje i poskytování informací z příslušného okresního úřadu. Kromě toho je na těchto kioscích k dispozici registr všech adresních míst v ČR nazývaný UIR-ADR.

Na informačním kiosku umístěném v odboru informatiky MPSV, který slouží k testování nových programových produktů a je již vybaven čtečkou čipové karty, je k dispozici aplikace přístupu klienta prostřednictvím čipové karty s možností komunikace zajištěné elektronickým podpisem. Klient může prostřednictvím kiosku dálkově provádět některé operace, např. změnit si číslo účtu, na který mu mají být zasílány podporové prostředky nebo svoji doručovací adresu.

V rámci projektu "Kontaktní místa veřejné správy" si nechalo ministerstvo práce a sociálních věcí koncem roku 2000 zpracovat úvodní studie jejich přípravy, resp. způsobu realizace. Jedna ze studií byla zpracována z určitého sociologického pohledu – shrnovala názory pracovníků samosprávy a uživatelů na funkce KMVS, uvedla souhrn zahraničních zkušeností a nastínila možnosti využití stávajících organizačních struktur. Ze studie mimo jiné vyplývá, že:

  • Uspokojování potřeb občana i potřeb veřejné správy závisí na dostatečném množství poskytovaných informací. Informace jsou předmětem vzájemné komunikace a pomáhají vytvářet vztah mezi občanem a veřejnou správou. Prostřednictvím informací můžeme porozumět jednotlivým oblastem marketingového řízení veřejné správy a dokázat vysvětlit povinnosti i práva občana.
  • Dostatek důvěryhodných a včasných informací je důležitější než konkrétní poskytování služeb (informaci potřebuje občan častěji než službu). Aby bylo dosaženo toho, že informace a služby prezentované a poskytované prostřednictvím KMVS budou uspokojovat potřeby občanů i veřejné správy, je třeba umět připravit a realizovat sjednocující projekty.
  • Veřejná správa by měla využít situace, že v současné době existuje hned několik typů pracovišť, obdobných s kontaktními místy veřejné správy, které většinou teprve hledají svoje poslání. Jejich činnost by bylo dobré propojit prostřednictvím společné a jednotným vizuálním stylem snadno identifikovatelné série nástrojů komunikace a dalších aktivit.
  • Komunikační strategie veřejné správy, tedy způsob komunikace veřejné správy s občanem, by měla oslovit občana na nejrůznějších místech. Občan by tak více vnímal existenci veřejné správy a množství činností, kterým se věnuje. Cílem takové komunikační strategie a tedy cílem činnosti KMVS by mělo být zapojení občana do procesů veřejné správy, posilování jeho pocitu zodpovědnosti a pozitivního vztahu ke službám, které mu veřejná správa poskytuje.
  • Je třeba více respektovat proces marketingového řízení. Cílem práce veřejné správy není zachovávání postupů daných zákonem, ty jsou pouze jedním z prostředků při společném úsilí o rozvoj spravovaného území.

Pokud se týká druhého projektu Akčního plánu, tedy využívání elektronických identifikátorů (v podstatě čipových karet) ve veřejné správě, byla mimo jiné zpracována úvodní studie týkající se elektronické identifikace osob v návaznosti na jednotnou evidenci osob ve veřejné správě. Předpokládá se i umístění elektronického podpisu na čipové kartě s tím, že taková čipová karta bude významným nástrojem nejenom pro oblast identifikace uživatelů, ale musí nabídnout ve svém volném prostoru na čipu i další služby pro potřebu občanů ve vztahu k veřejné správě a nejen k ní. Jedná se především o možnost pohodlného a rychlého přístupu občanů pomocí čipové karty do základních registrů veřejné správy, možnost provádět výpisy z těchto registrů a nabídnout tak občanům možnost být kdykoliv, v reálném čase, informován o aktuálním stavu obsahu registrů, vztahujících se k jejich osobě a k jejich běžným potřebám. Tato čipová karta, kromě vlastní identifikace ke vstupu do registrů v souladu s právem občanů na dostupnost informací, může sloužit jako nosič elektronického živnostenského listu, koncesní listiny a podobně.

Občan by měl mít k dispozici příslušnou infrastrukturu (čtečky, informační kiosky, komunikační kiosky – Internet) nejen na úřadech veřejné správy, ale i na mnoha dalších místech, jako jsou např. poštovní a bankovní pobočky, knihovny, informační kiosky dopravních podniků a další. Zde je nutné zdůraznit, že veřejná správa může využít obrovského ekonomického momentu privátní sféry a sdílet s ní tyto nástroje nebo alespoň vytvářet podmínky pro jejich budoucí sdílení.

Ministerstvo práce a sociálních věcí bude v  letošním roce ve spolupráci s ÚVIS a ostatními zainteresovanými resorty (zejména s ministerstvem vnitra při zajišťování informatizace veřejné správy v rámci její reformy) pokračovat na realizaci obou projektů Akčního plánu i formou pilotního ověřování. Cílové řešení obou projektů je přitom přímo závislé na postupu prací na vytvoření funkčního systému základních registrů a komunikační infrastruktury veřejné správy. Na konci roku 2001 by však již měly být vypracovány a projednány minimálně na úrovni Rady vlády pro SIP závazné materiály - postup (projekt) plošného celorepublikového nasazení čipových karet, včetně obsahu této čipové karty a stanovení datových, právních, standardizačních a organizačních předpokladů pro jejich vydávání a postup (projekt) vytváření KMVS v celé ČR.

Mgr. Karel Lux , MPSV ČR, odbor informatiky, Na Poříčním právu 1, 120 00 Praha 2, tel.: 02/21 92 24 36, e-mail: karel.lux@mpsv.cz

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu