Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Co najdete na centrální adrese

Ročník: 2000, Číslo: 4, Rubrika: Z domova

Centrální adresa vznikla jako důsledek přijetí dvou zákonů -- zákona o veřejných dražbách (č. 26/2000 Sb.) a zákona o veřejných zakázkách (č. 28/2000 Sb.). "Centrální adresa" je místem, kde jsou na veřejně přístupném informačním systému (Internet) přístupné informace určené zákonem nebo informace poskytnuté dobrovolně, týkající se veřejných dražeb, veřejných zakázek a dalších, zákonem stanovených informací. Přístup k základním informacím je zdarma. Jako správce centrální adresy byla vybrána Česká pošta, státní podnik (nařízením vlády ČR ze dne 31. 5. 2000).

Zkušební provoz byl zahájen 31. 7. 2000, kdy došlo ke zprovoznění "centrální adresy" v rozsahu odpovídajícímu požadavkům zákona č. 28/2000 Sb. o zadávání veřejných zakázek. Plné zprovoznění proběhne k 30. 9. 2000. Povinnost zveřejňovat ze zákona informace o veřejných zakázkách a veřejných dražbách a další informace také na Centrální adrese, má samozřejmě příznivý dopad na širší informovanost zájemců o tyto akce -- firem, společností, podniků, které mají zájem se takovýchto akcí účastnit,"řekli nám v odboru automatizace a informatiky generálního ředitelství České pošty, s. p. "Některé informace byly již dříve uveřejňovány v Obchodním věstníku, rozsah informací uveřejňovaných na centrální adrese je však mnohem širší."

Jak systém funguje?

Provoz centrální adresy je upraven provozním řádem správce centrální adresy, jehož návrh podléhá schválení předsedy ÚSIS. K tom jsme se v odboru AI dozvěděli: "Stejně jako Obchodní věstník přebíráme informace určené k uveřejnění na centrální adrese formou objednávky, v jejíž příloze je text informace. Povinné subjekty nám tato oznámení zasílají zatím jako listovní zásilky, v blízké budoucnosti je budeme přijímat v zašifrované a elektronicky podepsané formě přes e-mail. Na rozdíl od Obchodního věstníku, kde jsou texty přepisovány, snímáme obrazy stránek dokumentů, spojujeme je do jediného obrazu a uveřejňujeme na centrální adrese. Tato metoda je poměrně méně pracná, je zaručena naprostá shoda s předlohou a je únosná i s ohledem na požadavek zadavatele na udržení nízké ceny za uveřejnění informací. Nevýhodou je, že uživatel nemůže vyhledávat přímo v textu (fulltextové vyhledávání) a také kapacitní náročnost, protože dokumenty jsou uloženy a přenášeny jako obrázky."

Zatímco uživatelé mají službu zdarma, povinné subjekty budou od 1. 10. t.r. za uveřejnění informací na centrální adrese platit. Při stanovení ceny se vycházelo z toho, že cena má pokrýt náklady a přiměřený zisk. "Ceny nebyly zatím pevně stanoveny. Budou strukturovány podle formy předání informací pro uveřejnění, bude zvýhodněna jejich kvalita a rovněž bude cenou motivována "stručnost" předkladatelů. Cena bude stanovena na jeden případ -- jednu veřejnou soutěž, veřejnou dražbu apod., nezávisle na tom, kolik jednotlivých inzerátů bude tento případ zahrnovat. Jedno podání obsahuje minimálně dva inzeráty -- první se zveřejněním a poslední s výsledky, může jich být ale více. Cena závisí na počtu uveřejněných informací, podle našich odhadů se bude pohybovat pod dvěma tisíci korun. Pokud oznámení podáte v elektronické podobě, můžete zaplatit méně. Sleva se bude dále vztahovat např. na podání s využitím elektronického formuláře objednávky, příplatek za další stránky u rozsáhlého dokumentu nebo za zpracování nekvalitních podkladů. Uplatnění těchto negativních forem motivace se však očekává jen v nepatrném počtu případů. Očekává se, že povinné osoby budou spíše využívat možností slev. "Cenovou politikou se snažíme preferovat technologii, která je pro nás méně náročná z hlediska zpracování a méně riziková (minimalizace možnosti zkreslení informací a vyloučení falešných podání). S platností zákona o elektronickém podpisu se i Česká pošta bude ucházet o úlohu akreditované certifikační autority. Pro své klienty již pošta certifikáty vydává a jsou používány pro zabezpečenou komunikaci mezi poštou a klientem.

Bezpečnost dat

"Jakožto správci neseme odpovědnost za to, že zveřejníme přesně to, co nám daný subjekt předložil a musíme zajistit, aby nemohlo dojít ke zneužití či úniku předávaných dat. Máme dobrou infrastrukturu a rozsáhlou datovou síť připojenou na Internet, dnes už máme proveden i bezpečnostní audit pro propojení na Internet, který, dopadl velmi dobře." To byl patrně jeden z důvodů, proč ve výběrovém řízení zvítězila mezi ostatními konkurenty Česká pošta, státní podnik. Správce je stanoven na dobu určitou.

Jak je tedy zajištěna bezpečnost předávání dat? "V první etapě jsou data ukládána do datového serveru v odštěpném závodě VAKUS, kde se dokumenty snímají (převádějí z papírové podoby do elektronické) a pořizují se do systému informace sloužící k usnadnění vyhledávání. Odtud jsou data předávána na prezentační server na demilitarizované zóně datové sítě ČP, před nímž je z bezpečnostních důvodů předřazen ještě nárazníkový server, jehož úkolem je zachytit případné útoky, které by prošly firewallem. V celém systému je použita technologie SYBASE. "Smyslem opatření je, aby ze strany uživatele byla vidět jen prezentace (data), a to co je v pozadí bylo pro uživatele nedostupné.

Výsledky pilotního provozu

Zhruba dvouměsíční pilotní provoz slouží k ověření funkcí systému, byť zatím jen pro veřejné zakázky. "Zjistili jsme, že současné personální obsazení centrální adresy budeme muset posílit. Předávané informace nejsou vždy v odpovídající formě, a kromě toho obsluha pořizuje i další informace charakterizující jednotlivé zakázky pro účely vyhledávání dat uživateli.

Ze zákona jsme povinni synchronizovat zveřejnění některých zakázek s Obchodním věstníkem a uveřejnit je až poté co vyjde věstník (každou středu po 12 hodině). Proto máme smlouvu se zpracovateli věstníku na předání dat hodinu před jeho vydáním. Během pilotního provozu jsme si ověřili, že i tento předstih je někdy nedostatečný, zvláště v případě předávání datových souborů e-mailem. Víme tedy, jaký je přibližný rozsah zakázek, jak je provoz pracovně náročný, jak funguje spolupráce s Obchodním věstníkem atd. Odhalili jsme též některé nedostatky, na jejichž odstranění se pracuje," "Než se nová věc zaběhne, vždy to chvíli trvá. Co se týče těch, kteří jsou ze zákona povinni informace zveřejňovat, budou si muset zvyknout. A nejen na tuto povinnost, ale také na to, že budou preferovány informace ve formě odpovídající nastupující informační éře. Na straně uživatelů problémy nečekáme, ti už dávno vědí o síle Internetu a budou rádi využívat těchto zdarma poskytovaných informací," domnívají se na České poště.

Pozn.: Jak uveřejnit ze zákona určené informace a lhůtách pro jejich podání najdete na www.centralni-adresa.cz, na www-stránkách České pošty, s. p. (www.cpost.cz), v Obchodním věstníku a veřejných sdělovacích prostředcích.

Eva Vítková

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu