Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Zeptali jsme se RNDr. Alexandra Kratochvíla, ředitele ÚSIS

Ročník: 2000, Číslo: 3, Rubrika: Rozhovory

Budu usilovat o to, aby Úřad měl dobré jméno, a aby jej veřejnost chápala jako instituci potřebnou a efektivně využívající státních finančních prostředků. Tedy jako instituci méně úřednickou a více odbornou. Mým cílem je dosáhnout koncentrace profesionálů, kteří odvedou kvalitní práci, mají rozhled v oboru a ochotu dále se vzdělávat. Proto zamýšlím snížit počet zaměstnanců tak, aby se zde vytvořil tým odborníků, kteří by za svoji kvalitní práci mohli být odpovídajícím způsobem odměněni. Činnosti Úřadu budou vymezeny připravovaným zákonem.

Alexander Kratochvíl, ředitel ÚSIS
Zákon o informačních systémech ve veřejné správě by měl jasně vymezit i kompetence ÚSIS. Mohl byste naznačit, v jakých směrech činnosti úřadu by došlo ke změně?

Zákon bude definovat kompetence úřadu, kdy kromě koordinační role budeme zajišťovat také určité služby pro občany a veřejnou správu. Nejdůležitějšími činnostmi však budou úkoly související s realizací vládou schváleného Akčního plánu a jeho koordinací s Prodiho iniciativou "eEurope -- Informační společnost pro všechny".

Na jaké priority se tedy ÚSIS v nejbližší době zaměří?

Podle usnesení vlády máme za povinnost zpracovat a předložit ministru Březinovi odhady nákladů na informatiku veřejné správy jako celku, včetně návrhů priorit. Proto připravíme nové modely financování projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií a předáme je Ministerstvu financí. Budou výchozím materiálem při přípravě státního rozpočtu na rok 2001, s výhledem na rok 2002. Dalším úkolem bude vazba na správce centrální adresy, kterým se stane Česká pošta, při přípravě novely zákona o zadávání veřejných zakázek a nového zákona o veřejných dražbách. Úřad bude mít na starosti schvalování, a tím i do jisté míry dohled nad provozem této centrální adresy. Podle zákona bude totiž na Internetu zřízena stránka www.centralni-adresa.cz, kde bude mít každý občan možnost dozvědět se o vypsaných veřejných soutěžích. Něco takového tady doposud chybělo! Pilotní provoz centrální adresy by měl začít již začátkem 2. poloviny roku. Z dalších aktivit bych zmínil práce na přípravě správcovství Portálu veřejné správy, za jehož provoz bude Úřad také ručit. Chtěl bych též dosáhnout toho, aby informace o auditovaných výročních zprávách o hospodaření společností byly veřejně dostupné. Ačkoliv je každá obchodní společnost ze zákona povinna tyto výsledky zveřejňovat v Obchodním věstníku, nebyly doposud prostřednictvím sítě Internet k dispozici. Totéž platí i o výsledcích hospodaření obcí. Budeme proto žádat Ministerstvo financí, do jehož kompetence tato záležitost spadá, aby zmíněné informace zveřejňovalo.

Připravuje ÚSIS metodiku pro využívání elektronického podpisu ve veřejné správě?

Zákon o elektronickém podpisu opustil sněmovnu, a nyní bude projednáván v Senátu. Z předloženého znění vyplývá, že dozorovým úřadem bude Úřad pro ochranu osobních údajů. My jsme však již některé navazující úkoly zrealizovali. Provedli jsme například právní analýzu legislativy z hlediska potřeb elektronického obchodu. Analýza byla v první variantě dokončena, a byla již předána Svazu průmyslu a dopravy ČR a organizaci SPIS (Sdružení pro informační společnost) k připomínkování. Výslednou analýzu obdrží vláda, a ještě v druhé polovině tohoto roku se bude moci začít s novelizací všech zákonů, které jsou dosud překážkou úspěšného rozvoje elektronického obchodu...

V poslední době se vedou diskuse na téma, zda by občané neměli za informace poskytované státem platit. Jednotný názor není ani na to, jaké informace by měly být zpoplatněny a které ne. Jaký je Váš názor?

Ano, to je delikátní otázka. Víme o tom, že ČÚZK je jednoznačně pro placení za poskytnuté informace. Osobně si myslím, že základní informace by měly být poskytovány zcela zdarma, jako to například chce dělat Ministerstvo průmyslu a obchodu, dokonce i v případě agregace některých informací. Ale pokud někdo tyto informace sdruží tak, že jim dá další, přidanou hodnotu, má právo za ně vyžadovat poplatek.

A jak by to vypadalo v případě registrů?

Budou existovat čtyři základní registry. Časově je to naplánováno tak, že jako první bude vytvořen územně identifikační registr ÚIR a poté základní registr obyvatel, který by dle dohody mělo spravovat Ministerstvo vnitra. Následovat bude základní registr ekonomických subjektů, a jako poslední se bude řešit základní registr nemovitostí. Má to svoji logiku, neboť zpřístupňování jednotlivých základních registrů na sebe bezprostředně navazuje. Důsledkem bude předložení návrhu zákonné úpravy základních registrů. V současné době se jedná o tom, kdo bude správcem ÚIR. Výsledek výběru bude plně v kompetenci rozhodnutí odborné skupiny, ale může se stát, že jedním z kritérií, braných do úvahy, bude i to, zda některý ze subjektů bude ochoten poskytovat uvedené informace zdarma.

Kdy se změní podoba www stránek ÚSIS? V současné době nejsou příliš reprezentativní...

Dokud jsem nebyl předsedou, věnoval jsem se více obsahové náplni stránek Českého fóra pro informační společnost. Nyní budu ovšem o to více dbát na kvalitu stránek našeho Úřadu. Do konce měsíce července byste již měli na webovské adrese www.usiscr.cz zaznamenat první výraznou změnu.

Eví -

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu