Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Čím překvapí nový odbor

Ročník: 2000, Číslo: 2, Rubrika: Rozhovory

Odbor informatizace veřejné správy byl ustaven v závěru roku 1998. Je jedním ze tří odborů, vedených náměstkyní ministra vnitra pro reformu veřejné správy prof. Ing. Yvonne Streckovou, CSc. K původně třem oddělením odboru se k prvnímu lednu letošního roku delimitací v rámci ministerstva přičlenila další dvě oddělení, jejichž vznik souvisí s  převodem některých správních činností z orgánů Policie ČR na okresní úřady. Odbor nyní sestává z oddělení koncepčního, realizačního, informačních služeb, provozu aplikací a projekce informačních systémů. S ředitelem ing. Svatoplukem Herzánem, CSc. jsme si povídali o problémech vzniku i činnosti odboru.

  • Co bylo důvodem ke vzniku samostatného odboru?

Je jich samozřejmě celá řada. Hlavním motivem byla skutečnost, že informatizace veřejné správy je a musí být nedílnou součástí procesu reformy veřejné správy. Proto byl vznik našeho odboru iniciován již při koncipování náplně činnosti a vzniku celého nového úseku ministerstva, úseku pro reformu veřejné správy. Personálním základem odboru se stalo malé sedmičlenné oddělení, které původně zajišťovalo koordinační činnost rozvoje informačních systémů okresních úřadů. Dalším faktorem byla nutnost úzké spolupráce ministerstva na provádění Státní informační politiky (SIP) a na přípravě koncepce budování informačních systémů veřejné správy (ISVS).

  • Takže náplní odboru bude...

Z věcného hlediska lze říci, že hlavním posláním odboru je řízení a koordinace procesu informatizace v územních orgánech veřejné správy. Přitom nejde jen o řešení této problematiky v rámci okresů, ale zejména v kontextu přípravy krajů, a to především v oblasti výkonu státní správy. Z konkrétních úkolů globálnějšího charakteru je to například vypracování programu informatizace veřejné správy, formulace koncepčních záměrů a přípravy zadání specifikovaných pilotních a dalších projektů informačních systémů veřejné správy, včetně projektů Phare. Musíme zajistit jejich ověření a následnou celoplošnou realizaci, samozřejmě včetně zabezpečení dalšího rozvoje již dříve realizovaných projektů. Možnosti jsou podmíněny v prvé řadě rozsahem a obsahem připravovaného Akčního plánu státní informační politiky, přesněji řečeno jeho podobou po schválení vládou. Velmi rozsáhlým a náročným úkolem je tzv. reinženýring veřejné správy. Pod tímto názvem si těžko představíte, co skrývá. V podstatě to znamená navrhnout restrukturalizaci organizačních struktur orgánů veřejné správy, zjednodušit optimalizaci procesů probíhajících ve veřejné správě, optimalizaci informačních toků apod.

  • Budete se také podílet na převodu provozu některých správních evidencí z okresních ředitelství Policie ČR na okresní úřady?

Samozřejmě. Vzhledem k tomu, že v současné době jsou správní evidence vedeny na okresních ředitelstvích Policie na stejné výpočetní technice jako evidence dopravní (motorová vozidla, řidičské průkazy), a mimo to je na této technice provozována evidence policejní (evidence zbraní a zbrojních průkazů), nelze provést převod komplexně, to znamená včetně výpočetní techniky. Proto budou v prvé fázi převedeny pouze některé činnosti, které s provozem neoddělitelně souvisejí. Jedná se tedy o převod aktualizačních činností a činností typu vydávání cestovních dokladů, občanských průkazů a v neposlední řadě s hlášením trvalého pobytu. Také koncepce a návrh řešení kompletního převodu správních a dopravních evidencí na okresní úřady bude naším úkolem. Cílem je, aby evidence obyvatel mohla sloužit jako referenční pro všechny informační systémy státní správy, které pracují s daty občanů.

  • Kolik zaměstnanců bude tento odbor mít?

Proces personálního a technického dobudování odboru dosud není ukončen. Cílový stav je téměř 50 lidí. S přihlédnutím k rozsahu a náročnosti všech úkolů není uvedený počet rozhodně nijak přemrštěný a musím dodat, že bez mimořádného úsilí a existence skutečně profesionálního zájmu všech pracovníků by nebylo možné stanovené úkoly plnit. Náročným požadavkům samozřejmě přizpůsobujeme výběr nových pracovníků a přistoupili jsme
i k personálním změnám na některých vedoucích místech.

  • Jaký je podle vašeho názoru stav informatizace veřejné správy?

Na základě našich poznatků a provedených analýz lze konstatovat, že dnes již všechny centrální orgány státní správy mají poměrně rozvinuté a sofistikované vlastní informační systémy. Jsou vybaveny jak vysoce výkonnými počítači, tak i řadou programových produktů a systémů, které mohou uspokojovat téměř všechny současné požadavky na zpracování informací v dané oblasti. Zde je asi na místě připomenout, že na nižších článcích státní správy situace vždy tak dobrá není a například na okresních soudech je často situace v informatizaci spíš špatná. V případě měst a obcí lze říci, že řada z nich má už vyvinuté vlastní informační systémy, které využívá stále větší počet žadatelů o informace. Samozřejmě odlišná situace je v malých obcích, kde pan starosta vykonává funkci několikrát v týdnu odpoledne a jinak má své občanské zaměstnání. Otázka vybavení počítači a jejich příslušenstvím bude podle mého názoru postupně ustupovat do pozadí. Podstatné bude, aby spolu jednotlivé informační systémy a aplikační programy od velkého spektra dodavatelů komunikovaly a spolehlivě si vyměňovaly data. Zde před sebou máme ještě mnoho úkolů technických, legislativních i organizačních. A samozřejmě finančních.

  • Styčným bodem úřadu a veřejnosti jsou internetové stránky, kde lze najít celou řadu informací o příslušném úřadě. Ne každý český občan v současnosti umí či má možnost hledat na Internetu. Co s tím?

Připravujeme projekt Veřejné informační služby, jehož cílem, kromě rozvoje Internetu, je umožnit běžnému občanovi přístup k informacím i jinak, třeba prostřednictvím informačních kiosků, brožur, veřejných vývěsek a podobně. Další z chystaných projektů je nazvaný Kontaktní místa veřejné správy. V nich občané budou moci nejen získávat informace, ale také si vyřídit některé úřední záležitosti.

  •  Jaké úkoly jsou před vámi?

Náš odbor má na tento, a zřejmě i na další roky jeden velmi komplikovaný úkol -- připravit ve spolupráci s dalšími členy Rady vlády pro SIP a její Odborné pracovní skupiny podmínky pro propojení všech stávajících informačních systémů tak, aby v samotném závěru namísto občana obíhala po všech úřadech pouze data a informace, a aby se občan nemusel zajímat, zda řešení svého problému má hledat například na ministerstvu vnitra nebo na ministerstvu práce a sociálních věcí. V rámci budoucích Informačních systémů veřejné správy bude vytvořeno jednotné informační rozhraní, kde občan položí dotaz nebo vznese žádost a vše ostatní bude otázkou nasazení moderní techniky a příslušného programového systému. Abychom se nebavili jen o tak vzdálených horizontech, tak nyní musíme úspěšně provést převod správních agend, zajistit financování již běžících pilotních projektů a vyřešit nedávno zahájený projekt Phare, který se zabývá problematikou informačních služeb. V Radě vlády musíme prosadit, aby prioritu získaly projekty sloužící nejen jednotlivým resortům, ale celé veřejné správě a aby byly užitečné i pro její reformu. Takovými jsou třeba projekty komunikační a bezpečnostní infrastruktury. Z technického hlediska vždy existuje několik variant. Otázkou bude, která varianta bude realizována.

Současně musí pracovníci Odboru informatizace veřejné správy pracovat na připomínkách k některým důležitým zákonům, které s informatizací či s reformou veřejné správy souvisejí -- z posledních týdnů bych jmenoval třeba zákon o informačních systémech veřejné správy, nový zákon o občanských průkazech či zákon o elektronickém podpisu. Tyto legislativní normy jsou vesměs připravovány právníky a náš odbor zde musí spolupracovat více z pohledu odborníků -- informatiků.

  • Můžete se už pochlubit nějakým úspěchem?

Významnou měrou jsme se podíleli na přípravě Koncepce budování informačních systémů veřejné správy, kterou vláda přijala svým usnesením 11. října 1999. Nacházíme prostor a pochopení pro spolupráci s jednotlivými resorty pro řešení úkolu reinženýringu veřejné správy. Rozhodujícím prvkem činnosti odboru od počátku jeho ustavení bylo právě vytváření podmínek pro jeho práci a snaha po stabilizaci těchto podmínek. Troufám si říci, že se nám to již do značné míry podařilo.

  • Do jaké míry spolupracujete s ostatními odbory ministerstva?

Spolupracujeme v rámci celého úseku pro reformu veřejné správy. Spolupracujeme samozřejmě ještě s dalšími útvary ministerstva, ať již např. s útvary úseku pro legislativu a místní správu pana náměstka Zářeckého, nebo s odborem spojení a informatiky úseku paní náměstkyně Štanclové, s orgány Policie ČR v oblasti projekce a provozu správních a dopravních evidencí a s hasičským sborem při přípravě projektu pro krizové řízení.

Děkuji za rozhovor

Eva Vítková

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu