Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

Jak obce a města využívají Internet a jeho služby

Ročník: 2000, Číslo: 1, Rubrika: Rozhovory

1. Jak na vašem úřadě využíváte internet?
2. Které informace jste nově zpřístupnili v souvislosti s platností zákona o svobodném přístupu k informacím?
3. Zveřejňujete pravidelně informace i na internetových stránkách?
4. Jak velký je zájem lidí a o jaký druh informací?
5. Vydali jste na úřadě speciální pokyny zaměstnancům pro poskytování informací?

Ing. Evžen Vaněk – Informační systém města Plzně, Plzeňský holding, a. s., http://info.plzen-city.cz

  1. Internetové stránky města Plzně jsou určeny nejen návštěvníkům a občanům, ale obsahují informace, které používají při své práci úředníci města a městských organizací. Tento přístup značně usnadňuje údržbu dokumentů a jejich aktualizaci. Namátkou můžeme jmenovat vyhlášky města, usnesení Zastupitelstva města Plzně, databázi úředníků města včetně adres elektronické pošty, statut města Plzně a další důležité dokumenty.

    Velmi časté využití mají např. odkazy na registr ekonomických subjektů, živnostenský registr a obchodní rejstřík, ale i informace typu telefonního seznamu ČR či server jízdních řádů. Další důležitou oblastí jsou elektronické magazíny zaměřené na oblast státní správy a samosprávy, jako např. Veřejná správa, Deník veřejné správy, součástí nabídky je i plzeňský elektronický magazín Netžurnál (www.netzurnal.cz) přinášející zprávy z prostředí města Plzně i Internetu.

    Elektronická pošta je v Plzni samozřejmostí a využívá se v rámci magistrátu města a jeho organizací i pro komunikaci mimo informační síť města. Do komunikačního systému se v současné době zapracovávají komponenty potřebné pro zavedení elektronických podpisů. Od přechodu na elektronické podpisy si město Plzeň slibuje snížení nákladů a času potřebných pro vyřizování a správu agendy města.

  2. Na plzeňských internetových stránkách již bylo v minulosti zveřejněno mnoho informací o činnosti, které jsou nyní vyžadovány zákonem. Informační systém města Plzně se proto v souvislosti s platností zákona zaměřil spíše na zlepšení služeb a koncepční přepracování celého systému poskytovaných informací v kategorii Občan s cílem zajistit "automatické odbavení" dokumentů z tzv. knihovny dokumentů, ve které se shromažďují veškeré důležité dokumenty města.
  3. Dalším internetovou publikační pomůckou, která má rozšířit nabídku informací, je elektronická vývěska dokumentů. Organizace města si zde sami vkládají dokumenty, které potřebují zveřejnit a stanoví si i období, po které má být informace veřejnosti zpřístupněna.
  4. Zájem občanů se vůči období před platností zákona nijak podstatně nezměnil. Např. Informační kancelář města Plzně, na kterou se občané s žádostmi obracejí nejvíce, nezaznamenala dosud žádnou žádost o informace, která by vyžadovala účtování nákladů na její poskytnutí.
  5. Magistrát města Plzně vypracoval speciální pokyny zaměstnancům pro poskytování informací v souvislosti s platností zákona č. 106, a to včetně ceníku. Součástí podrobných pokynů jsou formuláře pro žadatele a návody, jak postupovat při vyřizování žádostí o informace a jak jednat v případě, že žadatel není s poskytnutou informací spokojen.

Lubomír MUZIKÁŘ, tajemník, OÚ Brtnice, www.brtnice.cz

  1. Internet používáme od roku 1998, který se nám tehdy podařilo, díky grantům MMR ČR a Open society fund Praha, zavést nejen na obecní úřad, ale i do základní školy a střediskové knihovny. Na úřadě používáme síťový přístup všech zaměstnanců prostřednictvím proxy serveru. V poslední době naši práci s Internetem značně zrychlil přechod z vytáčeného spojení na připojení euroISDN. Internet jako forma moderní komunikace nás zcela získal. Tímto způsobem jsme v takřka pravidelném styku s několika desítkami svých kolegů z radnic celé ČR a díky e-mailu i v pravidelném neformálním spojení s  partnerskou obcí ve Švýcarsku. Připojení všech členů na Internet je jedna z priorit mikroregionu obcí Jihlavska a Třebíčska "Černé lesy". Pokud se týká získávání informací z Internetu, značnou část zaujímá hledání nápadů, financí, grantů, dotací. Poměrně hodně čerpáme ze serverů ústředních orgánů a inspiraci hledáme i u ostatních obcí a měst.
  2. Zásadně se mění podstránky obecního úřadu, přibyla elektronická podoba oblíbeného Brtnického zpravodaje, nově jsme dali více prostoru spolkům. Připravujeme publikování kompletního adresáře místních podnikatelů a živnostníků, jehož "papírová" aktualizace se dokončuje. Velký prostor také získává náš rodák, světově proslulý architekt Prof. Josef Hoffmann … Stránky prostě musí žít.
  3. Současná celková rekonstrukce našich stránek, kterou bychom rádi dokončili do letošního "Zlatého erbu" zahrnuje zveřejnění všech obecně závazných vyhlášek, usnesení zastupitelstva a rady obce. Testujeme elektronickou úřední desku i stránku s formulářem pro podávání žádosti o poskytnutí informací elektronickou poštou.
  4. Do dnešního dne jsme nezaznamenali větší nárůst zájmu oproti období před platností zákona o svobodném přístupu k informacím. Snad hraje roli, že jsme malé městečko, kde si lidé vidí i do talíře a dveře ke starostovi a ostatním úředníkům jsou stále otevřené i bez speciálního zákona…
  5. Zaměstnanci mají k dispozici pochopitelně text vlastního zákona. Zkoušíme interaktivní prográmek na intranetu, který na cca 100-htm stránkách simuluje zákonný postup při podávání informací. Pokud jde o ceník, rozhodli jsme se jako řada obcí na Jihlavsku poskytovat informace v půlroční zkušební lhůtě pouze za cenu vytvoření případných kopií.

Mgr. Jan Zajíček, tajemník MHMP, http://www.prague-city.cz/

  1. Na Magistrátu HMP běžně používáme internet ve všech odborech. Používání jednotlivých serverů samozřejmě souvisí se zaměřením té které problematiky, se kterou příslušný odbor pracuje. Patří mezi ně servery Policie ČR, pojišťoven, úvěrové karty (CCS), statutárních měst ČR a ministerstev, pražská periodika deníku a dalších. E-mailu samozřejmě využíváme v hojné míře, většinou však s institucemi, obchodními partnery apod., protože běžná populace není, bohužel, touto technikou vybavena a navíc při vybavování občanských záležitostí bychom stejně naráželi na problém absence zákona na uznání pravosti podpisu v tomto médiu.
  2. Žádost o poskytnutí informace dle zákona č.106, Návod na postup při podávání žádosti o informace dle zákona č.106, Sazebník úhrad za poskytování informací, informaci o tom, kde lidé u nás mohou získat právní předpisy, kterými se řídí hlavní město, přehled písemných informací pro veřejnost zveřejněných v informačním středisku magistrátu, návod na podávání stížností, podnětů a připomínek občanů, návody na postup při vyřizování záležitostí občanů na magistrátu (počet návodů byl vzhledem k uvedenému zákonu rozšířen) a další. Zveřejnili jsme i odměny členů zastupitelstva hl.m. Prahy a systém odměňování v hl.m. Praze (členové zastupitelstva, zaměstnanci magistrátu). Všechny údaje jsou průběžně aktualizovány.
  3. Nejfrekventovanější otázky se týkají příjmů představitelů hl.m. Prahy, výše úhrad za poskytování informací a postupu při podávání žádosti o poskytnutí informace. Obecně přichází do informačního střediska denně okolo 200 občanů a kromě nejjednodušších dotazů na lokalizaci odborů, představitelů HMP a jednotlivých zaměstnanců magistrátu projevují zájem o informace typu jak mohou odvézt domovní odpad (zejména tříděný), úklid chodníků a silnic, prověření smluv, které uzavírá HMP, územní plán HMP, sociální pomoc atd.
  4. Je to Pokyn tajemníka k poskytování informací dle zákona č.106 s příslušnými přílohami (formulář žádosti pro veřejnost; sazebník úhrad; lhůty pro vyřízení žádosti; vzor oznámení, že žádost byla vyřízena nebo že se žádosti nevyhovuje). Výklad k důvodům odmítnutí poskytnutí informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jaroslav Pospíchal, Obecní úřad Šlapanov, http://mesta.obce.cz/slapanov/

  1. Prostřednictvím Internetu získáváme informace ze všech ministerstev, parlamentu a senátu, ale i z obchodního rejstříku, databáze měst a obcí, Národního informačního střediska, Svazu měst a obcí, Českého statistického úřadu a dalších institucí. Zkusili jsme také inzerci a obchody po Internetu, antivirovou ochranu, fotobanku a po něm provozujeme veškeré účetní operace. Emailovou poštou zase komunikujeme s ostatními úřady, soudními znalci a notáři.
  2. Zveřejňujeme zápisy a usnesení ze zasedání obecního zastupitelstva, vyhlášky které vydala obec nebo obecní úřad, informace občanům. V současné době vydáváme měsíčně tiskem "Šlapanovský občasník". Připravujeme i jeho internetové vydání.
  3. V současné době, tedy ani po vydání zákona č. 106/99 Sb. se zájem občanů o poskytování informací nezvýšil. Pokud přijdou s dotazem, odpovídáme jim ihned. Speciální ceník jsme zatím nevydali, a tak jsou informace poskytovány zdarma
  4. Specielní pokyny zaměstnancům pro poskytnutí informací byly vydány a jsou zveřejněny mimo úřední desku i na internetu.

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu