Projekt Veřejná správa online
Veřejná správa online
Příloha časopisu
Časopis Obec a finance
Nové informační technologie
ve veřejné správě
Veřejná správa online

O ISSS 2000 s programovým ředitelem konference Františkem Dohnalem

Ročník: 2000, Číslo: 1, Rubrika: Rozhovory

Letošní konference by měla být zaměřena především na principy e-government, na tzv. elektronickou správu. Podobně jako v loňském roce poběží seminář "Místní a regionální informační společnost", který je pořádán ve spolupráci Svazu měst a obcí ČR, Úřadu pro státní informační systém a evropskou organizace Telecities.

Tuto organizaci podporuje Evropská komise a jejím posláním je sdružovat města z Evropské unie, která se cíleně a programově zabývají rozvojem informačních technologií. Přínosné jistě bude, že tím pádem budeme mít příležitost seznámit se i s projekty realizovanými v zemích Unie a porovnat je s našimi. Část programu bychom chtěli zaměřit i na rozvoj tak zvané elektronické demokracie, tedy využívání informačních technologií ke zdokonalení průhlednosti politického systému. Prostor bude dán i tématu elektronického obchodu ve veřejné správě a legislativě týkající se využívání elektronického podpisu. Účastníkům konference budou opět představeny konkrétní programy zemí Unie, které se v této chvíli již vztahují na kandidátské země. Počítáme i s tím, řada představitelů ze zemí ucházejících se o vstup do EU se konference zúčastní a tak se dozvíme, jaká je situace u nich.

V rámci konference proběhne podpis Helsinské deklarace, nazývané též Global Cities Dialogue, kterou na konci listopadu loňského roku na konferenci v Helsinkách podepsaly desítky velkých měst. Žádné však nebylo ze střední a východní Evropy. To je důvod k tomu, aby i města z této oblasti měla možnost připojit se svým podpisem k této iniciativě, a to právě na konferenci ISSS 2000.

Obdobně jako v minulých letech budou vyhlášeni vítězové soutěží. Letos jsou "ve hře" tři samostatné soutěže - Zlatý erb, tedy soutěž o nejlepší webovskou stránku města a obce České republiky, Český zavináč, čili nejlepší počin v oblasti využití internetu ve veřejné správě a nově soutěž o nejlepší Geoaplikaci roku. Soutěž o Zlatý Erb bude, rovněž nově, probíhat ve třech kategoriích. Vedle webovských stránek měst a obcí budou představeny webovské stránky týkající se regionálních prezentací. Podobné soutěže probíhají i v jiných státech, a tak bychom rádi na konferenci představili i některé vítězné stránky měst těchto zemí.

  • Pane Dohnale, co se podle vašeho názoru od minulé konference změnilo v oblasti využívání informačních technologií?

Rok je dlouhá doba. Využívání informačních technologií pokročilo nejen ve světě, ale i u nás doma. Pokrok spatřuji hlavně v širším a masovějším využívání Internetu. Řekl bych, že mnohem rychlejší rozšíření Internetu proběhlo na obecních a městských úřadech. V některých orgánech a organizacích státní správy však jako by stále váhali, zda mají tento moderní komunikační prostředek používat. Velký posun jsme mohli zaznamenat v Úřadu pro státní informační systém, na který jsme si za poslední léta zvykli pohlížet jako na úplně zbytečnou instituci. Úřad předložil řadu koncepčních materiálů a zákonů, které byly projednávány ve vládě a nyní se diskutují v parlamentu. Například dokument Státní informační politika, jež vláda přijala během minulého roku. Vítám, že se už neuvažuje o vytvoření jednotného státního informačního systému, a že se hovoří o systémech veřejné správy, nikoliv pouze o státní správě.

  • Co se nepovedlo?

Stále chybí naplnění a realizace státní informační politiky. Akční plán, který měl navázat na programový dokument vlády je stále pouze připravován a neprojevil se tedy nijak ani v navrhovaném rozpočtu na rok 2000. Tady mají státní instituce rozhodně skluz. V uplynulém roce jsme ve světě zaznamenali velký posun v rozvoji elektronického obchodu a využívání jeho principů i ve veřejné správě. Týká se to systému verifikace dokumentů a využívání elektronického podpisu. Ani tady nedošlo v České republice k výraznému pokroku. Pokud se nám tyto záležitosti nepodaří rychle vyřešit, tak to bude znamenat naprosté vyloučení možnosti srovnat krok s rychle se rozvíjejícím elektronickým obchodem ve světě. Přitom je to důležité jak pro firmy a obchod, tak i pro veřejnou správu. Názorný příklad může být třeba elektronická archivace dokumentů a podobně.

  • Jak pokročil rozvoj informační společnosti v Evropě?

Počátkem prosince 1999 byl zveřejněn k diskuzi dokument Evropské komise "e-Evropa -- Informační společnost pro všechny", tzv. Prodiho iniciativa. Protože se jedná o důležitý a zásadní materiál, chceme, aby se s ním v konečné podobě mohli seznámit také účastníci konference ISSS 2000. Těsně před hradeckou konferencí má totiž tento dokument být projednán Radou ministrů EU na shromáždění v Portugalsku.

  • Co od této iniciativy máme očekávat?

Tento politický dokument jmenuje hlavní směry rozvoje Informační společnosti v Evropě. Principy uvedené v Iniciativě se budou týkat nejen zemí Evropské unie, ale i těch, které na vstup aspirují, tedy i České republiky. To znamená, že již zmiňovaný Akční plán realizace Státní informační politiky měl reagovat a co nejrychleji zapracovat principy uvedené v e-Europe. Pokud je mi v této chvíli známo (leden 2000), tak připravený dokument se s Prodiho iniciativou z velké části míjí a z deseti směrů iniciativy jsou zde zmiňovány v podstatě pouze dva. Česká republika nemusí samozřejmě všechny principy obsažené v tomto dokumentu bezvýhradně a okamžitě akceptovat. Ale i nás samotné bude brzdit to, bude-li se informační společnost v ČR snažit rozvíjet odlišně než v okolní Evropě.

  • Myslíte, že si to uvědomují alespoň naše municipality?

Domnívám se, že političtí představitelé radnic si význam a důležitost této oblasti uvědomují mnohem více než dříve. Svědčí o tom i to, že využití informačních technologií městy a obcemi nabývá na razanci a řada municipalit se snaží se zapojit do existujících evropských programů pro rozvoj informačních technologií. Řekl bych, že i ve využívání těchto technologií našimi municipalitami se z kandidátských zemí řadíme spíše do první poloviny. Zatím se sice nemůžeme rovnat s některými jinými státy, třeba s Estonskem z kandidátských zemí, nebo s Finskem, členem EU. Ale důraz na využití informačních technologií se už objevil i v regionálních rozvojových plánech a strategiích, které byly v průběhu loňského roku připravovány jednotlivými kraji.

  • Co je podle vás hlavní překážkou pro zavádění a využívání moderních komunikačních technologií? Je to přetrvávající obava z nového nebo spíše finanční záležitost?

Myslím, že je to obojí. Třeba využívání Internetu je mnohdy limitováno finanční dostupností. V této chvíli už spíše cenou telefonních poplatků za připojení. Z toho nás může vyvést jen liberalizace telekomunikací, což je obecně známý fakt. Na druhé straně obava lidí z toho, že přichází neznámá technologie, hraje pořád ještě značnou roli. To jsme ostatně měli možnost vidět před takovými sedmi lety, kdy u nás proběhl masový rozvoj výpočetní techniky typu osobních počítačů. Proto je velmi důležitý systém vzdělávání, a to nejen žáků ve školách a úředníků ve veřejné správě, ale celé populace. Vedle obecné gramotnosti se musí stát základní součástí vzdělání stejně jako gramotnost počítačová i gramotnost informační.

připravila Eva Vítková

Napište nám

Veřejná správa online, příloha časopisu Obec a finance
© 2024 Triada, spol. s r. o., webmaster@triada.cz
Zpět na titulní stranu